معرفی کانادا

5 سال پیش 0 دیدگاه

کانادا شمالی ترین کشور قاره ي آمریکا و دومین کشور بزرگ جهان

|| معرفی

سفر به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا ،کشوری با کوه های باشکوه، رودخانه های زیبا، جنگل های بی نظیر، و دریاچه های بکر، مقصد گردشگران بی شماری است. همچنین شهرهای مدرن با آسمان خراش های بلند، مراکز خرید لوکس و سبک های آشپزی متفاوت، جذابیت این کشور رویایی را دوچندان می کنند. امروزه زیبایی های منطقه نیاگارا با آن آبشار خیره کننده اش دیگر بر کسی پوشیده نیست. منطقه ای بسیار زیبا با تفریحات و بازی های مهیجی مثل زیپ لاین و قایق سواری. این طور می توان گفت که کانادا پر است از سرزمین های بکر و دست نخورده که هر گردشگر ماجراجویی را شیفته خود خواهد کرد.     

| آب و هوا

شاید وقتی صحبت از کانادا به میان می آید، آب و هوای سرد اولین چیزی باشد که به ذهن خطور می کند. اما باید گفت که این طور نیست و گرم بودن یا سرد بودن هوا در کانادا کاملاً به این بستگی دارد که در کدام نقطه از کشور هستید؛ زیرا به هر حال، کانادا کشور پهناوری است که از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس کشیده شده و شش محدوده ی زمانی را پوشش می دهد. به طور کلی شهرهای مهم و پر جمعیت کانادا مثل هَلیفَکس، مونترئال، تورنتو، کَلگِری و ونکوور خیلی از شمال آمریکا دور نیستند و چهار فصل آب و هوایی جدا دارند. هر چند که آب و هوا در هر فصل و در هر کدام از این شهرها متفاوت است و کاملاً بستگی به ارتفاع و توپوگرافی منطقه دارد. اما در حالت کلی، قبل از سفر حتماً از شرایط آب و هوایی و جاده ای باخبر شوید. اینکه در فصل سرد، جاده ها لغزنده باشند یا نه و یا در فصل تابستان باید انتظار چه درجه حرارت و تابش آفتاب را داشته باشیم، از موارد مهمی است که باید قبل از سفر در رابطه با آنها پرس و جو و تحقیق کنیم. در اینجا به آب و هوای شهرهای مهم می پردازیم :

ونکوور

در این شهر در فصل زمستان به ندرت شاهد نشستن برف روی زمین هستیم. ولی هوای ونکوور در زمستان خنک و بارانی است. تابستان های ونکوور هم بر خلاف شهرهای شرقی کشور کانادا، خیلی گرم و مرطوب نیستند. بالاترین درجه ی هوای شهر ونکوور در فصل جولای و آگوست دیده می شود که به 22 درجه ی سانتی گراد می رسد و کم ترین درجه ی هوا هم در ژانویه است که تقریباً صفر درجه ی سانتی گراد است.

مونترئال

اگر در فصل تابستان به این شهر می روید، منتظر هوایی گرم و شرجی باشید که به 26 درجه ی سانتی گراد می رسد و در زمستان، میانگین هوا، منفی 4 درجه ی سانتی گراد است و برف ممکن است تا 30 سانتی متر هم بالا بیاید.

تورنتو

هوای تورنتو مشابه شهرهای شمالی آمریکا، یعنی نیویورک و شیکاگو است. گرم ترین ماه در این شهر، جولای است که میانگین هوا در آن 27 درجه ی سانتی گراد است و در سردترین ماه سال، میانگین هوا به منفی 6 درجه ی سانتی گراد می رسد. در طول ماه های دسامبر تا مارچ، شاهد بارش بسیار سنگین برف در این شهر هستیم.

کَلگِری

فصل گرم این شهر از ماه ژوئن تا سپتامبر طول می کشد که هوا 19 درجه ی سانتی گراد است. زمستان های این شهر طولانی و سرد است و در این فصل شاهد دمای 11 درجه زیر صفر هستیم. پر باران ترین اوقات سال در این شهر از ماه می تا سپتامبر است و اوج بارش هم در ماه ژوئن اتفاق می افتد.

هَلیفَکس

دمای هوا در ماه آگوست به 23 درجه بالای صفر هم می رسد و میانگین هوا در این ماه 19 درجه است. در زمستان هوای این شهر بسیار سرد و حدود 9 درجه زیر صفر است.اگر بخواهیم به صورت خلاصه و جمع بندی شده در رابطه با زمان مناسب سفر به کشور کانادا صحبت کنیم، باید بگوییم :

در فصل بهار ، بریتیش کلمبیا و اونتاریو

در فصل تابستان ، هلیفکس و کلگری

در فصل پاییز ، مونترئال و تورنتو بهترین و مناسب ترین شهرها برای سفر هستند. تفریحات زمستانی کانادا هم از جاذبه های بارز این کشور هستند. اگر از طرفداران پر و پا قرص ورزش اسکی هستید، لذت اسکی در جاده های زمستانی Banff و Whistler را هرگز نباید از دست بدهید.

اطلاعات عمومی

پایتخت : اُتاوا

پیش شماره : 1+

اختلاف ساعت با ایران :  8/5-

واحد پول : دلار کانادا

دین : 67% مسیحی ، 24 % لاییک (بی دین) ، 3% مسلمان ، 1/5 % هندو 1% بودایی ، 2/4 % یهودی

زبان رسمی : زبانهای انگلیسی و فرانسه زبان های رسمی کشور هستند. زبان های غیررسمی کانادا هم زبانهای چینی، ایتالیایی، آلمانی و پنجابی هستند. 

| سوغات  

ماسک های چوبی (Wooden Masks)

وقتی در کانادا هستید، روبرو شدن با این ماسک های چوبی در ابتدا برایتان صحنه ای تازه است، ولی وقتی در هر گوشه ای از شهر یک ماسک چوبی به شکل سر یک حیوان یا یک کاراکتر به خصوص را می بینید، این صحنه دیگر برایتان عادی می شود. این ماسک های چوبی که در فرهنگ بومی مردم کانادا اِلِمان مهمی به حساب می آیند و دارای معنی و مفهوم هستند، در اشکال و ابعاد متنوعی عرضه می شوند. انتخاب سایز و ظاهر آنها کاملاً به سلیقه ی شما بستگی دارد. برخی از این ماسک ها در سایزهای بزرگی درست شده اند که می توانید آنها را روی سرتان بگذارید و برخی هم در سایزهای مینیاتوری و کوچک تر که برای کلکسیونرها مناسب هستند.

ماسک های چوبی

ستون های توتم (Totem Poles)

توتِم‌ها اجسامی نمادین هستند که در اقوام بومی بیشتر قاره‌ها کاربردهای آیینی دارند.  توتم معمولاً به عنوان یادمانی از نیاکان یک ایل یا طایفه عمل می‌کند و افراد طایفه توتم را دارای نیرویی برای حمایت و حفاظت از طایفه می‌دانند. در سفرتان به کانادا ستون های توتم را بی شمار بار خواهید دید. ستون های توتم در بسیاری از فروشگاه های کشور کانادا و به شکل چوب های ساده یا رنگ شده عرضه می شوند. نمونه های بزرگ آنها به راحتی قابل حمل نیستند و به همین دلیل مسافران کمتر سراغ آنها می روند. اما نسخه های مینیاتوری آنها نیز در برخی فروشگاه ها به فروش می رسند. مگنت های یخچالی نیز از این ستون ها طراحی شده که از دو نمونه ی قبلی بامزه تر هستند.

ستون های توتم

ستون های توتم

چوب درخت سِدار

درخت سدار در ساحل غربی کانادا رشد می کند. این درخت در فرهنگ بومی مردم کانادا به اندازه ای اهمیت دارد که به آن درخت زندگی می گویند. به همین دلیل در سوغاتی های این کشور هم زیاد استفاده شده است که در ادامه به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم:

جعبه های بنت وود (Bentwood Box)

مردمان اولیه ی کشور بریتیش کلمبیا، باارزش ترین دارایی های خود را در این ظروف خاص و زیبا نگهداری می کردند. به جز ظاهر زیبا و ظرافتی که در طراحی این جعبه ها به کار می رود، راز تمایز این جعبه ها از سایر جعبه های چوبی در نحوه ی ساختن آنها نهفته است. بدنه ی این ظروف چوبی با به کارگیری یک چوب یک تکه ی درخت سدار ساخته می شود. این تکه چوب کاملاً گرما داده می شود و با زحمت زیادی در گوشه ها خمیده می شود تا به این حالتی که ما می بینیم تبدیل شود و این زحمت زیاد در ساخت جعبه هاست که آنها را منحصر به فرد می کند.

به جز این جعبه ها، چوب سدار در ساخت وسایلی مثل سبد خرید، زیورآلات چوبی مثل گوشواره و دستبند یا اجسام دکوری مثل قایق های کانویی استفاده می شود که گل های چوبی در وسط آنها استفاده شده است.

جعبه های بنت وود

جعبه های بنت وود

سوغاتی های جیبی

سکه های فلزی (Metal Coins) 

اینها فلزهایی به شکل و اندازه ی یک سکه هستند که علامت های مختلفی روی آنها حک شده است. این علامت ها دارای معانی و مفاهیم معنوی هستند. باور مردم کانادا این است که می توان این اشیاء فلزی کوچک را در جیب یا کیف پول خود نگه داشت و اینها انرژی های بد را از شما دور می کنند و به نوعی نقش محافظتی دارند. نقش های حک شده روی سکه ها، به مفاهیمی مثل خرد، خلاقیت، درمان، نیروی عشق، صلح، رهبری، انرژی، فداکاری، بخشندگی، قدرت و وفاداری می پردازند. در فروشگاه های کانادا، سکه هایی که مفاهیم عشق و درمان روی آنها حک شده بیشتر از همه به فروش می رسند و فروشگاه ها همیشه این سکه ها را زودتر از بقیه تمام می کنند. آیا این موضوع نشان نمی دهد که ما در زندگی بیشتر به دنبال چه چیزی هستیم؟ در واقع اینها همان آرزوها و خواسته های ما هستند که انها را به راحتی و سبکی هر چه تمام تر در جیب هایمان حمل می کنیم و با خود به این طرف و آن طرف می بریم. این سکه های کوچک را می توان به عنوان گردنبند هم استفاده کرد.

سکه های فلزی

سکه های فلزی

سنگ های الهام بخش (Stone Totems)

هر سنگ یک دنیای جداگانه برای خود دارد و قصه ای به خصوص برای روایت کردن. یک شکل متفاوت، یک رنگ و انرژی منحصر به فرد. سنگ ها در فرهنگ مردم کانادا جایگاه ویژه ای دارند. اینها نسخه های دیگری از همان سکه های فلزی جیبی هستند که روی آنها نقش ها و علائم خاصی طراحی شده و هریک دارای مفاهیم معنوی متفاوتی هستند. روی برخی از آنها هم به جای این علائم و نشانه ها، کلمات و عباراتی نوشته شده است. فرم دیگری از این سنگ ها زیورآلات سنگی با خاصیت دارویی هستند که حس مثبت و انرژی خود را به شما منتقل می کنند. این سنگ ها شاید بهترین چیزهایی هستند که می توانید از کانادا با خود به همراه بیاورید. آنها را در خانه یا محل کار خود بگذارید و از آنها انرژی های مثبت را دریافت کنید.  

 

سنگ های الهام بخش

سنگ های الهام بخش

سنگ های الهام بخش

پتوها و فرش های دستباف پشمی (Woven Blankets or Carpets)

خریدن شال ها، پتوها و فرش های پشمی که اشکال و علائم مربوط به مردمان اولیه ی بریتیش کلمبیا روی آنها بافته شده، از بهترین راه هایی است که می توانید هنر دیرین این مردمان را به خانه های خود بیاورید. تکنیک بافت مردمان اولیه و دوک های سنگی شان دوباره در بافت این کالاهای پشمی استفاده می شود. می توانیم این پتوها و فرش ها را از دیوار خانه آویزان کنیم و هر بار که به آنها نگاه می کنیم، یاد خاطرات سفرمان به کانادا بیوفتیم. اگر در هر سفر یک یادگاری و اِلِمان از تاریخ و فرهنگ آن کشور را با خود به خانه هایمان بیاوریم، بعد از مدتی موزه ای کوچک در خانه خواهیم داشت که تماشای آن برای هر کسی جذاب و برای خودمان پر از خاطره است.

پتوها و فرش های دستباف پشمی

پتوها و فرش های دستباف پشمی

دریم کَچِر (Dream Catcher)

به هر سوغاتی فروشی ای در کشور کانادا بروید، یک دسته ی بزرگ از این دریم کچرها را از جایی آویزان کرده است. اینها هم نوعی از توتم ها هستند که استفاده از آنها در زیورآلاتی مثل گوشواره بسیار رایج است یا می توان آنها را از جایی آویزان کرد و جنبه ی زینتی دارند. گفته می شود که این دریم کچرها که به آنها کابوس گیر می گوییم، انرژی های منفی را دور می کنند و باعث می شوند که در خواب کابوس نبینیم.

Dream Catcher

Dream Catcher

سوغاتی های مرتبط با برگ درخت افرا :

برگی که در وسط پرچم کشور کانادا دیده می شود، برگ درخت افراست. برگ افرا نماد کشور کاناداست و به شدت با این کشور هم بستگی دارد. به همین خاطر این برگ در سوغاتی های این کشور نیز فراوان ورود کرده است. از مجسمه های چوبی به شکل برگ افرا گرفته تا مگنت های یخچالی و تی شرت های آن.

شیرینی و شکلات فاج افرا (Maple Fudge)

هرگز بدون تست کردن شیرینی های فاج افرا از کانادا به خانه نروید؛ مخصوصاً اگر عاشق خوراکی های شیرین هستید. این شیرینی به شکل تخته هایی به فروش می رسد. می توانید جعبه های بسته بندی شده ی آن را هم خریداری کنید. اگر به دنبال سوغاتی خوراکی هستید، شربت افرا که از شیره ی درخت افرا تهیه می شود، در ظرف هایی به شکل برگ افرا ریخته شده و سوغاتی بسیار مناسبی از سفر به کاناداست.

شیرینی و شکلات فاج افرا

شیرینی و شکلات فاج افرا

Maple Fudge

ادویه و نمک های دریایی (Spices & Sea Salts)

در بازارهای عمومی کانادا، قوطی های بامزه و رنگارنگی را می بینید که انواع ادویه ها و نمک های دریایی معروف کشور کانادا در آنها به فروش می رسند. طعم این نمک ها آن قدر زیاد است که نمی دانید کدام را باید انتخاب کنید. این قوطی های رنگ به رنگ برای علاقمندان به آشپزی هدیه های بسیار خوبی هستند که می توانید در این سفر برای آنها تهیه کنید و در عوض از طرف کسی که این سوغاتی را به او هدیه داده اید، به صرف یک غذای خوشمزه دعوت شوید.

ادویه و نمک های دریایی

اینوک شوک (Inukshuk)

اینوک شوک ها چند تکه سنگ هستند که روی یکدیگر قرار می گیرند و به شکل یک انسان ایستاده به نظر می رسند. در گذشته این سنگ ها برای نشانه گذاری در جاده ها و راه ها یا در یادبود اتفاقات مهم و به خصوص استفاده می شدند. این نماد سمبلیک، به عنوان نشان المیپیک 2010 ونکوور هم استفاده شد و در کشور کانادا تصویری آشنا محسوب می شود. اینوک شوک ها را به شکل مجسمه های چوبی و یا در قالب سنگ های قیمتی می بینید. مجسمه ی کوچک یا گردنبند اینوک شوک سوغاتی مناسبی از سفر به کاناداست.

اینوک شوک

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات