جاذبه های دیدنی آگرا

6 سال پیش 0 دیدگاه

|| 9 جاذبه دیدنی آگرا

  

تاج محل (Taj Mahal)

تاج محل ، به عنوان نماد عشق شاه جهان به همسرش شناخته شده است. ساختار معماری این بنای باشکوه جزء عجایب هفت گانه است و الهام گرفته از معماری ایرانی و مغول است و از مرمر سفید ساخته شده است. تاج محل از افتخارات مردم این سرزمین است و به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شده است.

شاه جهان در وصف این بنا گفته :"the sun and the moon shed tears from their eyes " یعنی خورشید و ماه از زیبایی تاج محل اشک ریختند....

تاج محل

تاج محل

آدرس/شماره تلفن/وب سايت :

آدرس : Dharmapuri, Forest Colony, Tajganj, Agra, Uttar Pradesh 282001, India

تلفن : ........................

وب سایت : www.tajmahal.gov.in

تاج محل

تاج محل

تاج محل

قلعه آگرا یا قلعه سرخ (Agra Fort)

قلعه ی سرخ یا قلعه ی آگرا بنایی عظیم به رنگ سرخ است که با مرمر قرمز مزین شده است. قلعه ای با معماری شگفت انگیز و تعداد زیادی اتاقک های زیر زمینی که هنوز هم بخش هایی از آن در اختیار ارتش کنونی است توسط اکبر شاه ساخته شده است.در این قلعه ی زیبا یک مسجد بسیار محسور کننده به نام مسجد مروارید وجود دارد که البته ورود برای گردشگران آزاد نیست اما حتی دیدن این مسجد زیبا چشم هر گردشگری را برای زیبایی اش چند لحظه خیره می کند. سمت راست شما، درست پیش از رسیدن به مسجد مروارید، سالن بزرگی به همراه تخت پادشاهی قرار دارد که به نام دیوان ایام می گویند.شاه جهان از دیوان ایام به عنوان سالن رسیدگی به امورات داخلی و شنیدن دادخواهی مردم استفاده می‌کرد.دیدنی های این قلعه کم نیست. مسجد دیگری که به مسجد نگینا معروف است و در سمت چپ قلعه قرار گرفته و بازارچه ای در زیر آن که برای خانم های دربار ساخته شده بود، از دیگر جاهای جالب این قلعه ی زیباست.باغ بسیار بزرگ و زیبایی که در اطراف قلعه قرار گرفته و اتاقک های زیرزمینی آن ،که در این اتاقک ها یک سری وسایل حمام شاه جهان هم هنوز وجود دارد جذابیت این قلعه را دو چندان کرده است.قلعه ی آگرا در کنار تاج محل از مهم ترین بناهای تاریخی آگرا به لحاظ عظمت ، معماری شگفت انگیز و زیبایی هستند.

قلعه آگرا یا قلعه سرخ

قلعه آگرا یا قلعه سرخ

آدرس/شماره تلفن/وب سايت :

آدرس : Agra Fort, Rakabganj, Agra, Uttar Pradesh 282003, India

تلفن : .......................

وب سایت : www.agrafort.gov.in

قلعه آگرا یا قلعه سرخ

قلعه آگرا یا قلعه سرخ

قلعه آگرا یا قلعه سرخ

مقبره ی اعتماددوله (Itimad ud Daulah)

تاج کوچک یا جعبه ی جواهر

همانطور که گفتیم تاج محل تنها جاذبه ی آگرا نیست.عاشقان معماری قطعا با دیدن این مقبره که با ظرافت خاصی بنا شده شگفت زده می شوند. بنایی که به دستور نور جهان همسر شاه جهان برای یادبود پدرش اعتماددوله با ظرافت خاصی بنا شده است. مقبره ای به رنگ سفید که با نگاهی دقیق متوجه می شوید که نه تنها از مرمر بلکه از یک سری شیشه های خاص با ظرافت تمام ساخته شده و با نقاشی هایی نفیس دیوارهای آن تزیین شده است . چهار باغ زیبایی که از چهار طرف به ساختمان اصلی ختم می شود و مناره های خمیده و زیبای این مقبره از ویژگی های جذابی است که باعث شده گردشگران عاشق این یادبود مغولی بشوند.

آدرس/شماره تلفن/وب سايت :

آدرس : Moti Bagh, Agra, Uttar Pradesh 282006, India

ساعات بازدید : 8AM–12AM

تلفن : 915622280030+

وب سایت : .......................

مقبره ی اعتماددوله

مقبره ی اعتماددوله

شهر تاریخی فاتح‌ پور سیکری (Fatehpur Sikri)

یکی دیگر از بناهای عجیب و سحر آمیز آگرا که از تمام جاده ها به شهر می رسد، بنای تاریخی فاتح پور سیکری است که توسط شاه اکبر بنا شده است.از بلندای این بنا می توانید یک تصویر پانوراما از کل شهر داشته باشید و عظمت این بنا را به وضوح درک کنید. از عظمت این شهر زبان قاصر است ،چون وجود بزرگترین دروازه ی جهان بر سر در این بنا که با مرمر سیاه و سفید ساخته شده ،تالار دیوان خاص که پر از سنگ ها و جواهرات قیمتی است، مسجد جامع بزرگ ، معابد و قصرهای زیبا از دیگر دلایلی است که علاقمندان به فرهنگ شرق و هنر معماری ساعت ها مبهوت زیبایی این شهر خواهند شد.

شهر تاریخی فاتح‌ پور سیکری

آدرس/شماره تلفن/وب سايت :

آدرس : Fatehpur Sikri, Agra, Uttar Pradesh – 282005 

تلفن : 915622421204+

وب سایت : asi.nic.in

شهر تاریخی فاتح‌ پور سیکری

شهر تاریخی فاتح‌ پور سیکری

شهر تاریخی فاتح‌ پور سیکری

مقبره ی اکبر شاه (Akbar’s Mausoleum)

مسجدی زیبا ، تلفیقی از معماری مسلمانان و هند و...

از دیگر شاهکارهای معماری آگرا به لحاظ ظرافت خاص در طراحی ، تزیین این بنا با مرمر سفید و سنگ ماسه ی سرخ ، سرسرای خاص جلوی مقبره که با گچکاری های زیبا مزین شده و چهار باغی که اطراف این مقبره است، می باشد.

مقبره ی اکبر شاه

آدرس/شماره تلفن/وب سايت :

آدرس : Tomb of Akbar The Great Area, Sikandra, Agra, Uttar Pradesh 282007, India

تلفن : 915622641230+

وب سایت : ..........................

مقبره ی اکبر شاه

مقبره ی اکبر شاه

مقبر ه ی افضل خان (Chini ka Rauza)

نمونه ای منحصر به فرد از معماری کاشیکاری را در این مقبره می بینید.اگرچه این بنا به دلیل شرایط آب و هوایی تا حدودی از بین رفته اما دوستداران معماری و تاریخ از دیدن مقبره ی افضل خان شاعر بزرگ هندو که هنوز هم می توان زیبایی معماری مغناطیسی مغول و طیف رنگ های زیبای فیروزه ای و زرد و نارنجی و کتیبه هایی از قرآن کریم را در آن دید، لذت خواهند برد.

آدرس/شماره تلفن/وب سايت :

آدرس : Edmatdolla Rd, Ram Bagh, Agra, Uttar Pradesh 282007, India

ساعات بازدید : 10AM–5PM

تلفن : 915622226431+

وب سایت : uptourism.gov.in

مقبر ه ی افضل خان

مقبر ه ی افضل خان

مقبره مریم الزمانی (Mariam’s Tomb)

اگر فکر می کنید که تمامی بناها، معابد و مقبره ها در آگرا شبیه به هم ساخته شده باید گفت که در اشتباهید و این مسئله ای است که می تواند جز شاهکارهای معماری تحسین شود چرا که هیچ یک از این بناها و زیباییهایشان مانند هم نیستند.از دیگر مقبره های مقدس در آگرا آرمگاه مادر جهان شاه همسر اکبر شاه است. مقبره ی مریم الزمانی که از زنان هندی اکبر شاه بود و بدلیل اینکه خود مریم الزمانی از خانواده ای شاهزاده بود اکبر شاه اجازه داد دینش را حفظ کند حتی از او در امور سیاسی کشور بسیار کمک گرفت. این مقبره ی باشکوه از ماسه سنگهای قرمز با طرح هایی شبیه گل ، ستون‌های حکاکی شده ی زیبا ساخته شده و با کاشی های مرمر سفید مینا کاری شده است همچنین وجود کتیبه هایی تاریخی و گلدان های تزئینی از زیبایی هایی این مقبره ی با شکوه است. چهار باغ اطراف مقبره نیز یکی از جاذبه های این مقبره است که روح دل انگیزی به این مکان مقدس بخشیده است.

آدرس/شماره تلفن/وب سايت :

آدرس : Agra-Mathura Road Near Pathwari Mandir, Kailash Mode, Sikandra, Agra, Uttar Pradesh  282007, India

ساعات بازدید : 10AM–7PM ( یکشنبه ها : تعطیل)

تلفن : 919411083919+

وب سایت : ..........................

مقبره مریم الزمانی

مقبره مریم الزمانی

 باغ مهتاب (Mehtab Bagh)

یک بنای زیبای مرمری احاطه شده با یک باغ رویایی

تصویری که از این بنای مرمری زیبا شبها بر روی رودخانه ی یامونا منعکس می شود معمای نامگزاری این اسم را حل می کند. چیزی شبیه تصویر ماه بر روی برکه با همان درخشش و زیبایی.باغ مهتاب که از میراث ایلخانیان است از بلندای آن نه تنهای این باغ رویایی بلکه مناظری زیبا از تاج محل هم می توان از آنجا دید.

باغ مهتاب مجموعه ای از 12 باغ زیباست که توسط امپراطور بابور ساخته شده و پیشنهاد می شود که گردشگران غروب آفتاب را در این باغ زیبا به تماشا بنشینند.

آدرس/شماره تلفن/وب سايت :

آدرس : Near Taj Mahal, Dharmapuri, Forest Colony, Nagla Devjit, Agra, Uttar Pradesh 282001, India

ساعات بازدید : 6AM–6PM
 
تلفن : 
918709745058+

 وب سایت : ......................

 باغ مهتاب

 باغ مهتاب

 باغ مهتاب

باغ آرامش (Aram Bagh)

حکایت باغ آرام حکایت عشق اکبر شاه به یک زن باغبان است که باغبان همین باغ بوده است. اکبر شاه 6 روز تمام در این باغ ماند تا رضایت زن باغبان را برای ازدواج جلب کند. باغی زیبا برای کسانی که علاقمند به معماری اسلامی دارند. باغی شبیه بهشت پر از جویبار ها، چشمه ها، درختان میوه و مناظر زیبایی  که گردشگران به راستی محو سکوت و آرامش اینجا می کند.

آدرس/شماره تلفن/وب سايت :

آدرس : ......................

تلفن : ....................

وب سایت : .......................

باغ آرامش

باغ آرامش

باغ آرامش

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات