غذا در مالزی

5 سال پیش 0 دیدگاه

|| 13 غذا و خوراکی محبوب مالزی

 

 از آنجا که مردم مالزی به آشپزی و خوراکی ها علاقه بسیاری دارند، فرهنگ آشپزی غنی و متنوعی دارند که متاثر از آشپزی هندی، چینی و اندونزی می باشد.به همین جهت در پخت خوراک ها از انواع متعدد ادویه ها و چاشنی ها استفاده می ­کنند و غذاهایی با عطر و طعم ،که نشان از مهارت سرآشپزان این سزمین در ترکیب مناسب مواد اولیه محلی با چاشنی های شور، شیرین و اسپایسی دارد و به خلق خوراک هایی هوس انگیز می­انجامد. این غذاهای لذیذ و خوش طعم را در سراسر کشور مالزی می توان چشید که البته فروشنده ها و رستوران های خیابانی (ماماک) که در شهر پنانگ بسیار معروف هستند را نباید از یاد برد. پیشنهاد می کنیم در سفر به مالزی این خوراک های محبوب را امتحان کنید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید.

ناسی کرابو (Nasi kerabu)

اگر برنج آبی رنگ این خوراک حس کنجکاوی شما را نتواند بر انگیزد، قطعا صف افرادی که در انتظار سفارش دادن ناسی کرابو هستند شما را وسوسه خواهد کرد. این غذا در کلانتان در شمال شبه جزیره مالزی بسیار متداول بوده و البته امروزه در سراسر مالزی می توان آن را سفارش داد. رنگ آبی این برنج را از یک نوع گل به نام تِلانگ به دست می آورند که آن را خرد و با برنج ترکیب می­ کنند و به همراه ماهی شور یا مرغ سرخ شده، جوانه لوبیا، چیپس میگو و کلم سرو می کنند و جالب است بدانید به رسم دیرین در کلانتان ،این غذای لذیذ را به با دست نوش جان می­ کنند.

ناسی کرابو

رِندانگ (Rendang)

رندانگ یکی از غذاهای خیلی معروف مالزی می باشد که اصالت آن به شهر پدانگ در اندونزی بر می­ گردد. این خوراک توسط مهاجران مینانگ کابائو از سوماترای غربی به شبه جزیره مالزی در زمان سلطان مِلاکا وارد شد و امروزه طرفداران زیادی در این کشور دارد.ماده اصلی این خوراک خوشمزه، گوشت گاو است که به همراه شیر نارگیل، سیر، پیاز و ادویه های متنوع از قبیل زنجبیل، گالانگال، زردچوبه، علف لیمو و فلفل چیلی طبخ می­ شود. معمولا برنج، کتوپات (کیک برنج فشرده) یا لِمانگ در کنار دورچین سبزیجات مانند کاساوای پخته و یا با کلم این غذا را همراهی می­ کنند.

رِندانگ

ناسی لِمَک (Nasi Lemak)

اگر قصد سفر به مالزی را دارید حتما ناسی لمک را امتحان کنید. نام این خوراک که به معنای « برنج چرب یا برنج غوطه ور در کرم » است از آنجا گرفته شده که در مراحل طبخ آن برنج را در شیر نارگیل خیس می­ کنند تا برنج کاملا عطر نارگیل به خود بگیرد و بعد با بخار می پزند و در کنار سایر خوراک ها سرو می­ کنند.گاها در پخت این برنج از زنجبیل، برگ پاندان و ساقه علف لیمو جهت معطر کردن برنج استفاده می­ شود. برای درست کردن این خوراک به سس اسپایسی تند(سامبال)، تخم مرغ کاملا پخته، برش های خیار، ماهی کولی خشک شده و بادام زمینی برشته نیاز دارند. اگر چه این غذا بسیار چرب است و برای سلامتی قلب مضر می­ باشد ولی باید یک بار چشیده شود.

ناسی لِمَک

چار کوئِی تیو (Char Kway Teow)

چار کوئی تیو خوراک ملی مالزی است و به جرات می توان گفت که مورد علاقه اکثر مردم این کشور می­ باشد. این خوراک را چینی های مهاجر با خود به این سرزمین آوردند و در حقیقت همان نودل برنجی سرخ شده است که در تابه های وُک درست می­ شود.برای تهیه این خوراک، نودل های برنجی صاف را در سس سویا به همراه پیاز، جوانه لوبیا، پیازچه، میگو، صدف راه راه و سوسیس چینی روی حرارت بالا سرخ می­ کنند تا بوی دودی به خود بگیرد.یکی از شهرهایی که این خوراک را به بهترین نحو درست می­کند پنانگ است که تماشای مهارت فروشنده های خیابانی در حین آماده سازی این غذا بسیار دیدنی است.

چار کوئِی تیو

روتی کانای (Roti Canai)

روتی کانای نان هندی است که در منوی رستوران های خیابانی مالزی (ماماک) وجود دارد و معمولا برای صبحانه میل می کنند. این نان انواع متفاوتی دارد مثلا روتی تِلور که در داخل آن از تخم مرغ استفاده می­ گردد یا آکا روتی پیسانگ که با موز تهیه می­ شود. این نان از آرد، کره، آب و شیر غلیظ شده تهیه می­ گردد و رویه ی آن حالت کریسپی (برشته) دارد. علاوه بر صبحانه، روتی کانای را به تنهایی به عنوان اسنک یا در کنار کاری یا سوپ لوبیا ( bean dahl ) نیز میل می­ کنند.

Roti Canai

ساتای (Satay)

ساتای شباهت زیادی به کباب خودمان دارد و در اصل توسط عرب های مهاجر به شهر جاوه اندونزی راه یافته است و سپس در کشورهای همسایه از جمله مالزی شهرت پیدا کرده است. در نگاه اول ساتای یک کباب ساده به نظر می­ رسد ولی ساتایی که خوب تهیه گردد آبدار و خوش طعم است ،مخصوصا هنگامی که بر روی زغال چوب کباب شود.برای درست کردن این کباب ابتدا مرغ یا گوشت را با سس های اسپایسی محلی طعم دار می ­کنند و بعد آن را کباب یا گریل می­ نمایند. این خوراک را می توان به تنهایی یا به همراه برنج و سس بادام زمینی یا سامبال نوش جان کرد.

ساتای

رُجاک (Rojak)

رجاک نوعی سالاد میوه و سبزیجات است که در مالزی، سنگاپور و اندونزی می توان آن را یافت. این سالاد را در رستوران های خیابانی (ماماک) می توانید سفارش دهید و انواع متفاوتی دارند.برای تهیه این سالاد به تخم مرغ پخته، توفو (پنیر سویا)، سیب زمینی، خیار، خمیر سوخاری سرخ شده، ماهی (cuttlefish) و سس بادام زمینی اسپایسی نیاز دارید. در مدلی که از میوه تهیه می ­شود نیز آناناس، جیکاما، انبه، خیار، بادام زمینی تفت داده، دانه کنجد، سامبال بِلاکان، سس سویا شیرین، هی کو (سس میگو سیاه) و سس هویسین (سس شیرین) به کار می­ رود. این سالاد را به دوست داران میگو پیشنهاد می کنیم.

رُجاک

ایکان باکار (Ikan Bakar)

ایکان باکار یکی از خوراک های مرسوم در مالزی می ­باشد که به معنای «ماهی کبابی» است و در واقع ماهی را بر روی زغال چوب کباب می ­کنند یا به روش های متنوعی گریل می ­نمایند.برای تهیه این ماهی لذیذ، ابتدا آن را با ادویه جاتی از قبیل سامبال، زردچوبه و فلفل چیلی طعم دار می­ کنند و سپس ماهی را در برگ موز می ­پیچند و بعد کباب می­ کنند تا خرد نشود. البته بجز ماهی می توان سایر خوراک های دریایی را نیز به این روش آماده و کباب کرد.

ایکان باکار

ناسی کَندار (Nasi Kandar)

ناسی کندار خوراک معروفی در بخش­های شمالی مالزی است و اصالتا متعلق به شهر پنانگ است.نام این غذا از آنجا گرفته شده است که در گذشته فروشنده های خیابانی بر روی شانه های خود چوبی می گذاشتند که به آن کَندار می گفتند و در دو طرف چوب غذاها را حمل می­ کردند.این غذای خوشمزه از برنجی که بصورت بخارپز تهیه شده به همراه انواع خوراک های کاری مانند مرغ سرخ شده، ماهی، میگو، تخم مرغ و بامیه تشکیل می­ شود.این خوراک در سراسر مالزی و  غالبا در رستوران های خیابانی پیدا می­شود و بصورت بوفه عرضه می­ گردد که مدیریت آن به عهده ی هندی های مسلمان می باشد.

ناسی کَندار

کُلُک می (Kolok Mee)

کُلُک می غذایی است که از نودل درست می شود و شما می توانید بی نظیرترین نوع آن را در ساراواک مالزی تجربه کنید.کُلُک می را از نودل تخم مرغی، اسلایس های مرغ، گوشت چرخ کرده و سسی سبک تهیه و به همراه سوپ و سس سویا سرو می کنند.

کُلُک می

می گورِنگ (Mee goreng)

می گورنگ خوراک بسیار معروفی در مالزی می باشد که بیشتر توسط هندی های مسلمان مقیم این کشور طبخ می­ شود.برای تهیه می گورنگ، نودل زرد رنگ را در روغن و به همراه سیر، پیاز سفید یا قرمز، مرغ، گوشت یا میگو سرخ شده، تخم مرغ، چیلی، گوجه فرنگی و کلم تفت می­ دهند و برای طعم بهتر به آن سویا سس اضافه می­ کنند. این خوراک انواع متفاوتی دارد و امکان استفاده از ادویه های متنوع، سس گوجه فرنگی و سیب زمینی نیز در تهیه آن وجود دارد. می گورنگ را می توان به راحتی در رستوران های خیابانی مالزی (ماماک) پیدا کرد.

Mee goreng

کایا تست (Kaya Toast)

اسنک خوشمزه ای است که با یک فنجان قهوه تلخ بسیار می چسبد. برای تهیه کایا تست به کایا (مربای نارگیل)، شیر نارگیل، تخم مرغ، پاندان (طعم دهنده) و مارگارین یا کره نیاز دارید. سپس مواد را را بر روی نان تست گرم پخش کنید و مقداری شکر بر روی نان بریزید.در مالزی، محلی ها کایا تست را به عنوان صبحانه در کنار دو عدد تخم مرغ عسلی، سویا سس و فلفل میل می­ کنند.در سفر به مالزی این اسنک هیجان انگیز را از دست ندهید!

کایا تست

سِندُل (Cendol)

در زیر آفتاب داغ کوالالامپور، دسر سندل بسیار وسوسه انگیز است. سندل در حقیقت ژله سبز رنگی است که از آرد برنج تهیه می­ شود و با یخ پودر شده، شیر نارگیل، شکر خرما و لوبیای قرمز ترکیب می­ کنند. این دسر خوشمزه را می ­توانید در بوفه های کنار خیابان های کوالالامپور به راحتی پیدا کنید و در گرمای تابستان از خنکی آن لذت ببرید.

سِندُل

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات