دیدنی‌ترین جاذبه‌های بوداپست

6 سال پیش 0 دیدگاه

جاذبه‌های بوداپست پایتخت مجارستان آن را به عقیده بسیاری به «پاریس شرق» تبدیل کرده است. این شهر زیبا نه تنها یکی از مهم‌ترین کلان شهرهای اروپای شرقی از نظر فرهنگی است بلکه مکان‌های متعددی در میراث جهانی یونسکو نیز در آن قرار دارد. اگرچه انسان‌ها از عصر حجر در این جا زندگی می‌کردند اما این شهر تاریخی در سال 1872 به‌طور رسمی با ادغام سه شهر قبلی مستقل به وجود آمد: بودا قدیم (اوبودا)، بودا و پست؛ پس از ادغام به مرکز اداری، تجاری و صنعتی مجارستان تبدیل شد.

جاذبه‌های بوداپست در کنار رودخانه دانوب به خاطر چشمه‌های حرارتی خود مشهور هستند که برخی از آن‌ها از دوران ماقبل تاریخ برای اهداف درمانی استفاده می‌شده‌اند. در واقع بوداپست کارهای زیادی برای انجام دادن دارد که حداقل باید چند روز را صرف گشت و گذار در این شهر پویا کنید.

جاذبه‌های گردشگری شهر بوداپست از معماری چشم‌گیر و یادآورهای تکان‌دهنده تاریخ قرن بیستم گرفته تا صحنه‌های فرهنگی و سرگرمی پر جنب و جوش آن، اتوبوس‌های خیابانی و کنسرت‌های کلاسیک در کلیساهای زیبا را در برمی‌گیرد.‌ اگر اهل خرید کردن هستید باید گفت بوداپست بهشت ​​خریداران است. از اجناس سنتی و مواد غذایی موجود در تالار بزرگ قدیمی بازار مرکزی تا خیابان Vaci که به دلیل ترکیبی از بوتیک‌فروشی‌های لوکس و نام‌های تجاری بزرگ مشهور است، پر از فروشگاه‌های خرید است.

با راهنمای برترین جاذبه‌های دیدنی بوداپست مجارستان از برنامه سفر به این کشور نهایت استفاده را ببرید.

معرفی جاذبه‌های دیدنی شهر بوداپست

در این قسمت به معرفی زیباترین مکان‌های دیدنی بوداپست مجارستان می‌پردازیم:

تپه بودا و تپه قلعه

تپه بودا اولین جاذبه توریستی بوداپست است که آن را بررسی می‌کنیم. این تپه بر فراز رود دانوب برافراشته و بسیاری از مهم‌ترین بناهای تاریخی و موزه‌های قرون وسطایی شهر را در خود جای داده است. در صدر فهرست این سازه‌های چشم‌گیر، قلعه بودا (Budavári Palota) متعلق به قرن هجدهم قرار دارد، یک قصر عظیم با 200 اتاق که جایگزین قلعه قرن سیزدهمی شد که برای محافظت از قلعه در برابر حملات مغول و تارتار ساخته شده بود.

اگرچه قلعه در جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دیده بود اما بسیاری از قسمت‌های بیرونی به همراه بخش‌هایی از داخل که اکنون تعدادی موزه مهم را در خود جای داده، بازسازی شده است. این شامل گالری ملی مجارستان در بال اصلی است، در حالی که در بال جنوبی، موزه تاریخ بوداپست چهار طبقه را اشغال می‌کند.

در جلوی قلعه، مشرف به دانوب، مجسمه سوارکاری برنزی شاهزاده یوجین ساووی، قهرمان حملات ترکیه به شهر قرار دارد. تپه قلعه به دلیل مسیرهای قرون وسطایی و معماری رومی، گوتیک و باروک ارزش کاوش را دارد. کل این مجموعه تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. مانند بسیاری از نقاط شهر، قلعه بودا در شب به طور چشم‌گیری روشن می‌شود و حیاط‌های قلعه 24 ساعته باز می‌مانند. می‌توانید از طریق راه‌آهن تاریخی بازسازی شده فونیکولار قلعه که از انتهای بودا از پل زنجیره‌ای حرکت می‌کند، به آن برسید.

سنگر ماهیگیر

یکی از جاذبه‌های بوداپست سنگر ماهیگیر است که مشرف به دانوب، در محلی که صنف ماهیگیران شهر دیوارهای دفاعی خود را در قرون وسطی ساخته بودند، قرار دارد. این مجموعه نفیس از برج‌ها، حیاط‌ها، ستون‌ها و دیوارهای نئورومانسکی بین سال‌های 1895 تا 1902 ساخته شده و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های بوداپست برای گردشگران است.

وقتی این جا هستید حتما به دنبال مجسمه سوارکاری برنزی سنت استفان، اولین پادشاه مجارستان در حیاط جنوبی باشید. نقش برجسته‌ای در کناره‌های پایه صحنه‌هایی از زندگی استفن را به تصویر می‌کشد و یک پس‌زمینه بی‌نظیر و باورنکردنی ایجاد می‌کند.

گردشگاه دانوب بوداپست

 دانوب (یا به مجارستانی "دونا") از شمال به جنوب از بوداپست می‌گذرد و در برخی نقاط در محدوده شهرها به 640 متر عرض می‌رسد. یکی از بهترین کارهای رایگان برای انجام در بوداپست، قدم‌زدن در امتداد تفرجگاه دانوب (Dunakorzó) است که یک پیاده‌روی دلپذیر در کنار رودخانه و بین پل‌های زنجیره‌ای الیزابت و Széchenyi را برایتان رقم می‌زند.

اگرچه مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید هنگام قدم زدن در سواحل آن از مناظر رودخانه باشکوه لذت ببرید (هر دو طرف بودا یا آفت، هر دو خوب هستند) اما گردشگاه دانوب قطعا یکی از بهترین نقاط دیدنی برای تماشای این مناظر است. همچنین در سواحل دانوب (سمت شمال شرقی، نزدیک به ساختمان پارلمان مجارستان) بنای یادبود «کفش‌ها» را خواهید دید که شامل یک سری از 60 جفت کفش فولادی است که به یاد یهودیان تیراندازی شده توسط نازی‌ها و یادآور جنایات آن‌ها در جنگ جهانی دوم است.

کلیسای ماتیاس

کلیسای ماتیاس از جاذبه‌های بوداپست است که به عنوان کلیسای بانوی ما (Nagyboldogasszony-templom) و یک مکان برجسته در تپه قلعه شناخته می‌شود. کلیسا در سال 1269 تکمیل شد و درگاه جنوبی باشکوه آن با نقش برجسته‌ای که مرگ مریم را به تصویر می‌کشد در دهه 1300 به آن اضافه شد.

در طول اشغال ترکیه از 1541-1699، این کلیسا به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت و بعدها به سبک باروک بازسازی شد. این مکان صحنه چندین رویداد تاریخی از جمله تاج‌گذاری شاه چارلز اول مجارستان در سال 1309 و تاج‌گذاری امپراتور فرانتس جوزف اول اتریش و همسرش الیزابت (سیسی) به عنوان حاکم مجارستان بوده است.

کنسرت‌های ارگ رایگان که در عصر یکشنبه در این جا برگزار می‌شود ارزش شرکت کردن دارد. همچنین موزه هنر در سرداب قرون وسطایی کلیسا قرار دارد که مجموعه‌ای از آثار مقدس، کنده‌کاری‌های سنگی و کپی‌هایی از جواهرات تاج مجارستان را در خود جای داده است.

کاوش در تپه گلرت

یکی دیگر از برجسته‌ترین جاذبه‌‌های بوداپست، تپه پانورامیک Gellért (Gellért-hegy) به شمار می‌رود که یک بلوک ۲۳۵ متری از دولومیت است که با شیب تند به دانوب می‌ریزد. این جا در امتداد خط گسل زمین‌شناسی تپه است که چندین چشمه از معروف‌ترین چشمه‌های دارویی شهر برای تامین آبگرم گلرت و حمام روداس در آن قرار دارد و گردشگران بسیاری از قرن سیزدهم را از دور و نزدیک به خود جذب کرده‌ است.

حمام روداس یکی از معدود ساختمان‌هایی به شمار می‌رود که از اشغال ترک‌ها باقی مانده و از معدود حمام‌های ترکی اصلی در جهان است که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد که قدمت آن‌ها به دهه 1600 بازمی‌گردد.

در شیب شمال شرقی تپه، بنای یادبود Gellért قرار دارد که به عنوان ادای احترام به قدیس مشهور محبوب مجارستان، یک راهب بندیکتین که در سال 1046 درگذشت، به نام او نامگذاری شده است و بر فراز آبشاری ساخته دست بشر قرار دارد و مناظر باشکوهی از شهر ارائه می‌دهد. ارگ در قله توسط اتریشی‌ها در سال 1851 و بنای یادبود آزادی در سال 1947 به یاد سربازان شوروی که در جنگ جهانی دوم جان باختند، ساخته شد. در نهایت اگر دوست داشتید، می‌توانید در پارک جوبیلی قدم بزنید. این مکان که برای جشن چهلمین سالگرد انقلاب اکتبر ساخته شده، محل بسیاری از مسیرهای پیاده‌روی جذاب، گلزارهای زیبا و مجسمه‌هاست.

بازار مرکزی

بازار مرکزی (Nagyvásárcsarnok) درست در آن سوی پل آزادی از آبگرم Gellért قرار دارد و یکی از دیدنی‌های بوداپست به شمار می‌رود و به ‌خاطر موقعیت مرکزی و سقف آن از کاشی‌های رنگارنگ Zsolnay از شهر پچ که به ‌عنوان بازار بزرگ نیز شناخته می‌شود شهرت دارد.

تماشای این بازار که در سال 1897 ساخته شده و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازار بوداپست است از داخل به اندازه بیرون آن جالب است. این بازار سرپوشیده پرطرفدار مانند هر ترمینال اصلی ریلی در اروپا، فضایی به وسعت بیش از 10000 متر مربع را در بر می‌گیرد و به دلیل وفور محصولات تازه، مواد غذایی و سایر کالاها در بین مردم محلی و گردشگران محبوب است.

در حالی که شنبه‌ها به‌طور طبیعی شلوغ‌ترین روزها در بازار هستند (یکشنبه‌ها تعطیل است)، اگر سحرخیز هستید صبح زود از این جاذبه بوداپست بازدید کنید. بازار ساعت 6 صبح باز می‌شود.

میدان قهرمانان و بنای یادبود هزاره

میدان قهرمانان چشم‌گیر (Hosök tere) تا حد زیادی کار معمار آلبرت شیکدانز بود که مسئول موزه عظیم هنرهای زیبا بود که کنار این فضای باز بزرگ قرار داشت. موارد برجسته در اینجا عبارتند از: بنای یادبود هزاره، یک ستون 36 متری که توسط یک فرشته گابریل تاج گذاری و در اواخر قرن نوزدهم رونمایی شد.

در اطراف ازاره می‌توان گروهی از سوارکاران برنزی را دید که به نمایندگی از شاهزاده مغیار آرپاد فاتح و شش تن از همرزمان جنگجویش هستند. در دو طرف ستون، ستون‌ها به صورت نیم دایره‌ای امتداد یافته‌اند و بین تک تک ستون‌ها، مجسمه‌های حاکمان مجارستانی قرار دارد. در بالای ستون‌های گوشه آثار زیبایی برنزی از زلا دیده می‌شود. در مقابل بنای یادبود هزاره، بنای یادبود سرباز گمنام قرار دارد. این مکان، یکی از جاذبه‌های بوداپست است که بهتر است هنگام شب از آن دیدن کنید.

خانه اپرای دولتی مجارستان

خانه اپرای دولتی مجارستان (Magyar Állami Operaház) از جاذبه‌های بوداپست به شمار می‌رود و بسیار چشم‌گیر است. ابعاد ساختمان به تنهایی دیدنی است که از زمانی که در سال 1884 افتتاح شد، رتبه اول را در تقویم رویدادهای فرهنگی شهر به خود اختصاص داده است. خانه اپرا که با آثار هنری و مجسمه‌های فوق‌العاده برجسته‌ترین هنرمندان کشور تزیین شده است، می‌تواند 1261 نفر را در سالن نعل اسبی خود جای دهد.

تالار اپرای دولتی مجارستان، محل ارکستر فیلارمونیک بوداپست و باله ملی مجارستان است که مطمئنا حضور در یک اجرا در آن را نقطه‌ای مهم در برنامه سفر به بوداپست خواهید دید. فصل ارکستر معمولا از سپتامبر تا ژوئن ادامه دارد و بلیط‌ها را می‌توان به صورت آنلاین خریداری کرد. تورهای روزانه با راهنمای انگلیسی زبان نیز در دسترس هستند.

بیمارستان در موزه سنگر هسته‌ای

تپه قلعه، این صخره هزارتویی که از غارها و گذرگاه‌هایی تشکیل شده که از دوران ماقبل تاریخ برای اهداف مختلف استفاده می‌شده است، در جنگ جهانی دوم به عنوان پناهگاه حملات هوایی و بیمارستان اورژانس مستحکم شده است. این مکان که اکنون به عنوان بیمارستان در موزه پناهگاه هسته‌ای راک (SziklakórházAtombunker Múzeum) شناخته می‌شود، در زمان جنگ سرد بیشتر در برابر آلودگی هسته‌ای محافظت می‌شد.

باید گفت این بیمارستان و پناهگاه سابق ارزش بازدید را دارد و نمایشگاه‌های مختلفی در مورد نوع تلاش‌های نجات جان در طول محاصره بوداپست در جنگ جهانی دوم در این جا دیده می‌شود. نمایشگاه دیگری نیز به بررسی پیامدهای ویرانگر سلاح‌های هسته‌ای می‌پردازد. پذیرش فقط از طریق تورهای راهنما امکان‌پذیر است (تورهای انگلیسی زبان موجود است).

کلیسای دانشگاه بوداپست

کلیسای دانشگاه بوداپست (Kisboldogasszony-templom) به طور گسترده به عنوان زیباترین کلیسای باروک شهر در نظر گرفته می‌شود که تا حدودی گمنام است و در جنوب پست دور از خیابان‌های خرید اصلی قرار دارد. نمای اصلی بین سال‌های 1725 تا 42 ساخته شد (دو برج قدرتمند تا سال 1771 تکمیل نشدند)، و شامل یک تمپان مثلثی با نمادهای سنت پل و سنت آنتونی و همچنین بازوهای طبقه پولین (نخلی بین دو شیر) است.

این کلیسا دارای یک شبستان با ستون‌ها و نمازخانه‌های جانبی، محصور و دیوارهای آن با سنگ مرمر مصنوعی پوشیده شده است. آثار برجسته شامل نقاشی‌های دیواری روی سقف‌های طاق‌دار بشکه‌ای است که صحنه‌هایی از زندگی مریم (1776)، غرفه‌های گروه کر و مجسمه‌های سنت پل و سنت آنتونی در محراب بالا (1746) را به تصویر می‌کشد. همچنین صومعه پائولین در نزدیکی کلیسا قابل توجه است.

 پارک شهر

پارک شهر (Városliget) با وسعت 302 جریب جنگلی با دریاچه زیبا، یک مکان تفریحی محبوب برای مردم محلی بوداپست و بازدیدکنندگان است. این پارک که در قرن نوزدهم ساخته شده در طول سال‌ها افزوده‌های زیادی داشته است.

جزیره مارگارت

جزیره مارگارت (Margitsziget)، با 2.4 کیلومتر طول و 503 متر عرض، اصلی‌ترین مرکز تفریحی بوداپست برای مردم محلی است. حمام‌های دارویی آب گرم، باغ‌ها و مسیرهایی که به دقت نگهداری می‌شوند و‌ همچنین خرابه‌های بسیاری از ساختمان‌های تاریخی نیز باعث جذب گردشگران زیادی می‌شوند.

نقطه برجسته این مکان، حمام Palatinus است، یک مجموعه آبگرم عظیم که بیش از 17 هکتار را پوشش می‌دهد و شامل حمامی با امواج مصنوعی همراه با استخرهای مختلف دارویی شناست که می‌تواند حداکثر 20000 ظرفیت را در یک زمان در خود جای دهد.

دیگر نقاط برجسته جزیره باغ زیبای رز (Rózsakert) است. بنای یادبود اتحادیه، مجسمه فلزی ایستوان کیس (1972) به شکل گل. ویرانه‌های صومعه دومینیکن زمانی محل زندگی پرنسس مارگارت، دختر پادشاه بلا چهارم بود. از دیگر کارهایی که می‌توان در این جا انجام داد، می‌توان به کرایه دوچرخه یا صرف غذا در یکی از رستوران‌های متعدد اشاره کرد. اگر در شب به این شهر سفر می‌کنید حتما برای تماشای نورپردازی به فواره موزیکال جزیره مارگارت بروید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات