حمل و نقل در چین

5 سال پیش 0 دیدگاه

سیستم حمل و نقل در چین از سال 1949 به طور چشم‌گیری بهبود یافته است. امروزه، حمل و نقل عمومی در چین شامل فرودگاه‌ها، قطارها، بزرگراه‌ها، متروها، بنادر و آبراه‌ها می‌شود. در این میان، خطوط راه‌آهن پرسرعت، بزرگراه‌ها و بسیاری از متروهای جدید، زندگی روزمره مردم محلی را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده‌اند. این مقاله حمل و نقل اساسی‌ از طریق هوا، راه‌آهن، بزرگراه، آبراه و حمل و نقل شهری در چین را معرفی می‌کند.

حمل و نقل هوایی

شرکت‌های حمل و نقل با هواپیما در چین به شرح زیر است:

  • ایر چاینا محدود
  • خطوط هوایی شرقی
  • خطوط هوایی جنوبی
  • خطوط هوایی هاینان
  • خطوط هوایی شنژن
  • خطوط هوایی شاندونگ
  • خطوط هوایی شانگهای
  • خطوط هوایی سیچوان
  • خطوط هوایی شیامن

 سفر هوایی در چین

دسترسی بدون ویزا در شهرهای بزرگ چین میسر است. برای مسافران خارجی که فقط می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی از یکی از آن شهرها دیدن کنند، مفید است. شهرهایی که به سیاست بدون ویزا دسترسی دارند، عبارتند از پکن، شانگهای، گوانگژو، چنگدو، چونگ کینگ، گویلین، شیان، کونمینگ، هانگژو، شیامن، ووهان، تیانجین، هاربین، نانجینگ، شن یانگ، دالیان، چینگدائو و چانگشا.

حق چمدان رایگان در خطوط هوایی چین:

  • 40 کیلوگرم برای بلیط درجه یک
  • 30 کیلوگرم برای بلیط بیزینس کلاس
  • 20 کیلوگرم برای بلیط کلاس اقتصادی
  • کودکانی که کرایه آن‌ها 10 درصد کرایه بزرگسالان است، بار رایگان ندارند.

هزینه فرودگاه در چین

برای توسعه فرودگاه‌ها هزینه فرودگاهی اخذ می‌شود. در چین، هزینه فرودگاه 90 یوان (13 دلار آمریکا) برای پروازهای بین‌المللی و 50 یوان (7.3 دلار آمریکا) هزینه فرودگاهی برای پرواز داخلی است. مسافران با شرایط زیر از پرداخت هزینه معاف هستند:

  • مسافران دارای گذرنامه دیپلماتیک
  • مسافران ترانزیت که کمتر از 24 ساعت توقف دارند
  • کودکان زیر 12 سال

بیشتر بخوانید: معرفی فرودگاه شنزن چین

حمل و نقل ریلی در چین

حمل و نقل با قطار در چین بسیار متداول به شمار می‌رود و شبکه راه‌آهن ملی، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌‌های حمل و نقل جهان است. مجموع مسافت پیموده شده راه‌آهن‌های باز در چین به 150000 کیلومتر می‌رسد. تعداد مسافران جابجا شده با قطار به 2.5 میلیارد نفر رسیده و خدمات راه‌آهن چین دارای عملیات داخلی و بین‌المللی است.

 از سال 2021، شبکه راه‌آهن چین در مجموع 150000 کیلومتر (93206 مایل) طول دارد که 40000 کیلومتر (24855 مایل) متعلق به راه‌آهن‌های پرسرعت است. این راه‌آهن‌ها تقریبا همه نقاط چین حتی مناطق دورافتاده کوهستانی، فلات‌ها و کنار دریا را پوشش می‌دهند.

قطار سریع‌السیر چین

قطار سریع‌السیر یک انتخاب اصلی در بین انواع حمل و نقل عمومی در سفر به چین است زیرا با سرعت 250-300 کیلومتر در ساعت کار می‌کند و خدمات استاندارد بالایی دارد. به آن قطار گلوله، سریع یا CRH نیز می‌گویند. بلیط‌های قطار سریع‌السیر در دسته دوم، درجه یک، بیزینس کلاس و VIP قرار می‌گیرند.

امکانات این قطارها مشابه امکانات هواپیما است. صندلی‌ها قابلیت تنظیم دارند. پشتی صندلی را می‌توان به زاویه دلخواه تنظیم کرد و یک میز کوچک تاشو برای هر صندلی موجود است. پریزهای برق در هر ردیف یا محفظه وجود دارد. علاوه بر این، وعده‌های غذا در چین با قیمت مناسب ارائه می‌شود. در حال حاضر، قطار پرسرعت به عنوان یکی از چهار اختراع بزرگ جدید چین نامگذاری شده است.

قطار بین‌المللی چین

مسیرهای راه‌آهن بین‌المللی زیر وجود دارد:

  • پکن-اولان باتور-مسکو
  • پکن-مانژولی-مسکو
  • پکن-پیونگ یانگ
  • ارومقی-آلما آتا
  • هاربین-اولان باتور
  • پکن - هانوی
  • نانینگ - هانوی
  • پکن-اولان باتور

حمل و نقل بزرگراه در چین

 دارای بزرگراه‌های متعدد و پیچیده در همه سطوح است که تقریبا همه شهرها، شهرک‌ها و حومه شهر را به هم متصل می‌کند. ایمنی، کیفیت، راحتی و ظرفیت بزرگراه‌های چینی به سرعت توسعه یافته است. طول بزرگراه‌ها در چین بالغ بر 1.18 میلیون کیلومتر است که شامل 68 بزرگراه ملی و بیش از 1600 بزرگراه استانی می‌شود.

دولت چین در حال سرعت بخشیدن به توسعه بزرگراه‌ها برای ارتقای اقتصاد چین است. پکن به عنوان پایتخت چین، دارای 11 بزرگراه ملی است که با بسیاری از شهرهای دیگر مانند شانگهای، گوانگژو، شنژن، ووهان، چنگدو، چانگشا، تایوان و شیان ارتباط دارد. در حال  حاضر تمامی مراکز استان‌ها مراکز حمل و نقل بزرگراهی مسافر هستند.

در محورهای اصلی اتصال شهرهای بزرگ، اتوبوس "VIP" (Gaokuai Daba) مجهز به تهویه مطبوع و صندلی‌های تکیه‌دار است. در مسیرهای شبانه، اتوبوس‌های کاناپه (Wopuche) نیز وجود دارد. خارج از جاده‌های اصلی نیز تردد با مینی‌بوس‌ها یا ون‌های کوچک تضمین می‌شود. حمل و نقل با اتوبوس در چین، می‌تواند آزمایشی باشد، به خصوص اگر مسافران سیگار می‌کشند؛ با این حال، این یک تجربه منحصر به فرد است.

حمل و نقل آبراهی

چین 110000 کیلومتر رودخانه، نهر، دریاچه و کانال قابل کشتیرانی دارد که بیش از هر کشور دیگری در جهان است. هیلونگ جیانگ رودخانه یانگ تسه؛ رودخانه شیانگ، شاخه کوتاه یانگ تسه، رودخانه مروارید؛ رودخانه هوانگپو؛ رودخانه لیجیانگ و شی جیانگ اصلی‌ترین آن‌ها هستند. این روش یک حمل و نقل عمومی در چین است.

گراند کانال با ۱۷۹۴ کیلومتر طولانی‌ترین کانال جهان است که به ۱۷ شهر بین پکن و هانگژو خدمات‌رسانی می‌کند. این کانال پنج رودخانه اصلی را به هم متصل می‌کند: هایهه، هوآیهه، هوانگه، کیانتانگ و یانگ تسه. ساخت راه‌آهن‌ها و بزرگراه‌های جدید، استفاده از رودخانه‌های چین برای حمل و نقل مسافر را کاهش داده است.

حمل و نقل شهری در چین

بسیاری از روش‌های حمل و نقل راحت در مناطق شهری چین در دسترس هستند. اتوبوس‌های عمومی، مترو، تاکسی‌ها و دوچرخه‌ها رایج‌ترین گزینه‌هایی هستند که مردم می‌توانند از بین آن‌ها یک کدام را انتخاب کنند.

اتوبوس

در شهرهای بزرگ، اتوبوس‌ها متعدد هستند و این سیستم حمل و نقل عمومی در چین نسبتا خوب کار می‌کند.

سیستمهای ترولی‌بوس یا اتوبوس‌های برقی

از سال 2010، ترولی‌بوس‌ها بخشی از خدمات حمل‌ونقل عمومی را در 14 شهر چین ارائه می‌کنند. تمام سیستم‌های واگن برقی در چین پس از سال 1950 افتتاح شدند، به استثنای شانگهای که همچنان فعال است و در سال 1914 افتتاح شد. این سیستم طولانی‌مدت ترولی‌بوس در جهان است.

بیشتر بخوانید: معرفی چین

نکاتی در مورد اتوبوس در چین

کمی حوصله و نبوغ می‌خواهد؛ زیرا در ایستگاه‌های اتوبوس و همچنین در اتوبوس‌ها همه‌چیز (یا تقریباً) به زبان چینی نوشته می‌شود. به طور معمول، اتوبوس در همه ایستگاه‌ها توقف می‌کند، مگر زمانی که کسی منتظر نباشد. با اقدامات ایمنی، توقف مورد نظر را به راننده هشدار دهید.

.   مترو

شهرهای بزرگ‌تر چین دارای سیستم‌های مترو در حال بهره‌برداری، در دست ساخت و یا در مرحله برنامه‌ریزی هستند. این ترانزیت سریع زیرزمینی برای شهرهای بزرگ چین، ایده‌آل بوده و توانایی آن در حمل و نقل سریع تعداد زیادی از مردم در مسافت‌های کوتاه و اجتناب از ترافیک است. متروی شانگهای که در سال 1995 افتتاح شد، طولانی‌ترین سیستم متروی جهان است که بلیط‌های آن توسط کارمندان یا با ماشین‌های اتوماتیک فروخته می‌شود.

.   خودرو

حمل و نقل با خودرو در چین آسان و ارزان است‌. در شهرهای بزرگ، همه وسایل نقلیه دارای کنتور هستند که تقریبا به طور سیستماتیک استفاده می‌شوند. در شهرها و استان‌ها، قیمت فعلی یک سواری را در هتل خود بپرسید. برای مسیرهای طولانی، تا آنجایی که قیمت‌های عملی مشخص است، می‌توان روی یک قیمت همه‌گیر مذاکره کرد. این خودروها در هر زمان از شبانه‌روز و در همه جا هستند.

نکته: رانندگان تاکسی در چین فقط به زبان چینی صحبت می‌کنند و فقط تعداد کمی از آن‌ها انگلیسی صحبت می‌کنند! بنابراین لازم است آدرس مقصد را با حروف چینی به راننده نشان دهید.

حمل و نقل با ترموا در چین

حمل و نقل در چین اکنون بسیار ساده است و خارجی‌ها هم می‌توانند به همه جا سفر کنند. بهتر است چند مدل حمل و نقل در چین را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما مناسب‌تر است. سیستم حمل و نقل عمومی در چین حدود سال1908  در شانگهای و مدل جدید ترموا در سال2010  شروع به کار کرد، مدل قدیمی با چرخ‌های فولادی بود.

دوچرخه در چین

چین بدون دوچرخه‌های گوناگون، چین واقعی نیست! حتی اگر ماشین‌ها و دوچرخه‌های موتوری (یا برقی) به تدریج به شهرهای بزرگ اضافه شوند، حمل و نقل با دوچرخه، آسان‌ترین و اقتصادی‌ترین سبک حمل‌ونقل، همچنان مورد علاقه مردم چین است. مسیرهای دوچرخه‌سواری از خیابان‌های اصلی مثل خیابان‌های معروف پکن پیروی می‌کنند. در اکثر شهرها و مکان‌های دیدنی، اجاره دوچرخه در فروشگاه‌های تخصصی یا مستقیما در هتل ارائه می‌شود.

امروزه، حمل و نقل عمومی در چین، استفاده از دوچرخه عمومی را در بسیاری از شهرها برای تشویق سفرهای کم کربن ارائه می‌دهد. دوچرخه‌های عمومی را می‌توان در مکان‌های خاصی در خیابان‌ها پیدا کرد، به طوری که مردم به راحتی می‌توانند آن را تهیه کنند. تا زمانی که تلفن همراه شما عملکرد Alipay یا Wechat Payment را داشته باشد، می‌توانید به راحتی یک دوچرخه عمومی بدون درخواست کارت دائمی برای کرایه در اختیار داشته باشید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات