آداب و رسوم در فرانسه

6 سال پیش 1 دیدگاه

آداب و رسوم مردم فرانسه ممکن است دشوار به نظر برسد. درحالی‌که هیچ چیز فرانسوی‌تر از ترکیب یک باگت خمیری با شنین بلان نرم و خنک نیست. از قرن هفدهم، فرانسه با فرهنگی غنی شناخته می‌شود. به این ترتیب، فرهنگ فرانسه نقشی مهم در شکل‌گیری هنرها، فرهنگ‌ها و علوم جهانی داشته است. مد، آشپزی، هنر و سینما در این کشور در سطح بین‌المللی شهرت دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مقاله از راهنمای سفر به فرانسه، با فرهنگ و آداب و رسوم مردم فرانسه بیشتر آشنا شوید.

شما این حق را دارید حداقل 15 تا 20 دقیقه دیرتر برسید!

درحالی‌که در بسیاری از کشورها این امر بی‌ادبانه تلقی می‌شود، در فرانسه این یک قانون ناگفته است. مهمان‌ها تمایل دارند همیشه کمی دیر به قرار ملاقات‌های خود بروند تا این فرصت را به میزبان بدهند تا کاملا آماده شود. هرچند این رسم بیشتر برای مهمانی شام مرسوم است؛ پس برای رزرو رستوران، وقت‌شناس باشید.

همیشه سلام و خداحافظی کنید!

در فرهنگ فرانسوی سلام و خداحافظی ارزش ویژه‌ای دارد. آن‌ها با مغازه‌دار در حین ورود به فروشگاه، سلام می‌کنند و یک سلام سریع به همه افراد حاضر در اتاق انتظار می‌گویند. همچنین سلام کردن در حین ورود به یک قرار و یک خداحافظی گرم، هنگام خروج بسیار مهم است.

فرهنگ فرانسه

باید یخ درخواست کنید!

فرانسوی‌ها ترجیح می‌دهند آب و نوشابه‌های خود را در دمای اتاق یا کمی خنک بنوشند. برای نوشیدنی خنک‌تر درخواست کنید برای‌تان یخ بیاورند.

بیشتر بخوانید: آشنایی و نحوه بازدید از کلیسای سنت شاپل

کم‌اهمیت جلوه دادن یک تعریف و تمجید

فرانسوی‌ها ترجیح می‌دهند که مغرور یا خودپسند جلوه نکنند. بنابراین، یک روش فرانسوی خاص برای پذیرش تعارف وجود دارد که آن را کم‌اهمیت می‌کند. به عنوان مثال در جواب یک تعریف از عبارت: «نه، اصلا! تو خیلی مهربانی، "این چیز قدیمی؟" و "به هیچ چیز فکر نکن، اصلا مشکلی نداشت" استفاده می‌کنند.

مردان جنتلمن فرانسوی

در فرهنگ فرانسوی، مردان اغلب سریع به کمک یک خانم می‌روند، خواه در را باز کنند یا به او در پوشیدن کتش کمک کنند. این کمک ناخواسته و شگفت‌انگیز فقط باید به عنوان نمونه‌ای از گالنتری فرانسوی در نظر گرفته شود.

یک باگت بردارید!

از ficelle تا brioche و pain de campagne، بولانژی‌های معروف فرانسه، نان‌های تازه، کروسان و شیرینی‌های لذیذی خواهید یافت. خمیر باگت کلاسیک توسط قانون فرانسه تعریف شده و نان برای ساکنان  این کشور بسیار جدی است. علاوه‌براین در کشور فرانسه، نان اغلب به جای بشقاب، مستقیما روی میز قرار می‌گیرد.  

آداب و فرهنگ فرانسه

در وعده صبحانه چای را از یک کاسه بنوشید!

برخی از آداب و رسوم و فرهنگ فرانسوی همچنان برای بازدیدکنندگان عجیب است. البته، چیزی بیشتر از عادت نوشیدن چای در کاسه نیست. فرانسوی‌ها از نوشیدن چای یا قهوه از یک کاسه کوچک به اندازه غلات لذت می‌برند. از یک ناهار طولانی و آرام لذت ببرید؛ در یک کافه پاریسی یک ساعت آرام را سپری کنید؛ یک نوشیدنی اسپرسو بنوشید و از مناظر اطراف لذت ببرید. فرانسوی‌ها سعی می‌کنند زندگی آرامی داشته باشند. غذا در برقراری ارتباط با دوستان و همکاران در یک ناهار آرام بسیار مهم است‌.

بررسی فرهنگ فرانسه

از سیاست و مذهب صحبت کنید

فرانسوی‌ها در ناهارهای طولانی و مهمانی‌های شام خود برخلاف سایر نقاط جهان، در مورد همه چیز صحبت می‌کنند. درحالی‌که خارجی‌ها ممکن است از بحث در مورد سیاست، پول یا مذهب اجتناب کنند، فرانسوی‌ها عاشق بحث‌های روشنفکرانه هستند و هیچ‌چیز غیر منطقی به نظر نمی‌رسد.

منوی غذای مخصوص کودکان را فراموش کنید

رابطه عاشقانه فرانسه با غذاهای خوب یکی دیگر از سنگ بنای آداب و رسوم و فرهنگ فرانسه است. و حتی بچه‌ها به تنوع غذایی علاقه بسیار دارند. بنابراین، اگر به اطراف فرانسه سفر می‌کنید، انتظار یک منوی کودکان را نداشته باشید. در این نقطه از جهان، کودکان فرانسوی از منوی اصلی غذا بسیار لذت می‌برند. غذاهای فرانسوی بسیار نفیس است و حتی بچه‌ها هم این را می‌دانند. درحالی‌که کودکان آمریکایی بیشتر ترجیح می‌دهند  ناگت مرغ و سیب‌زمینی سرخ کرده را انتخاب کنند، کودکان فرانسوی همان غذاهایی را که والدین‌شان می‌خورند، ترجیح می‌دهند.

آشنایی با فرهنگ فرانسه

داشتن رفتار خوب پشت میز و خوردن وعده‌های غذایی سالم بسیار اهمیت دارد. عادات غذایی سالم حتی با ناهار در مدرسه آموزش داده می‌شود. این رسم فرانسوی، نسل‌هایی با مشخصه‌های بارز تربیت فرهنگی فرانسه را مشخص کرده است.

 استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی

فرانسه، استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف از جمله کیسه‌های حامل پلاستیکی، بشقاب‌ها، فنجان‌ها و ظروف را ممنوع کرده و در جهان در این زمینه پیشتاز است. هرچند برای کیسه‌های کاغذی یا کیسه‌های پلاستیکی بازیافتی باید هزینه اضافی بپردازید یا آن را همراه خود داشته باشید و از شما انتظار می‌رود که مواد غذایی خود را "کیسه" کنید.

راهنمای سفر به فرانسه، فرهنگ فرانسه

شوخی‌های مخصوص روز اول آوریل فرانسه

در فرانسه، روز اول آوریل بیشتر به‌خاطر " poisson d'avril " (ماهی آوریل) معروف است، این آداب و رسوم فرانسوی به سال 1564 برمی‌گردد که با چسباندن یک ماهی کاغذی به پشت خود، به سرعت دور می‌شوند و فریاد می‌زنند "poisson d'avril !"

بیشتر بخوانید: خیابان مونتورگوی محل خوراکی‌های خوشمزه در پاریس

"روز خدمتکار پیر" را با یک کلاه سبز ترسناک جشن بگیرید

در فرهنگ فرانسه هر سال در ماه نوامبر روز سنت کاترین جشن گرفته می‌شود. سنت کاترین، حامی قدیس زنان مجرد، توری دوز، میلینر، پارچه‌فروشی و صنعتگر است. در این روز، فرانسوی‌ها به دوستان یا همکاران زن مجرد خود یک کلاه تزئینی به رنگ سبز یا زرد هدیه می‌دهند که به عنوان نشانه‌ای از خوش‌شانسی در تلاش برای یافتن شوهر در نظر گرفته می‌شود.

فرهنگ فرانسه | سفر به فرانسه

درحالی‌که مد بخشی از فرهنگ فرانسه است، در این تعطیلات لباس‌های فرانسوی دقیقا زیبایی‌شناختی خاصی ندارند و زنان مجرد بالای 25 سال برای داشتن شوهر دعا می‌کنند.

غذا در فرهنگ فرانسوی

غذا نخوردن در خیابان یک هنجار اجتماعی بسیار عجیب و منحصربه‌فرد در فرانسه است. درحالی‌که این بخش از فرهنگ فرانسوی توسط کامیون‌های حمل مواد غذایی رعایت نمی‌شود و این رسم در حال محو شدن است. با این حال، خوردن باگت یک استثنا برای این رسم فرانسوی بوده و شما می‌توانید درحالی‌که با یک کیسه پر از نان باگت‌های تازه و گرم به خانه می‌روید، از انتهای آن بخورید. اگر مدام باگت را از کیسه می‌خورید، این همان غذای مصنوعی خوردن در خیابان خواهد بود.

 زنگ‌های عروسی و بوق زدن در سنت فرانسوی

وقتی زن و شوهری ازدواج می‌کنند، سنت‌های فرهنگی زیادی باید رعایت شود. و فرانسوی‌ها سنت‌های منحصربه‌فردی در این زمینه دارند. از مسیر کلیسا تا محل پذیرایی از بوق ماشین خود استفاده کنید. این فرهنگ باعث می‌شود یک جشن عروسی بسیار پر سروصدا برگزار شود و گاهی اوقات غریبه‌های خیابان نیز به آن ملحق می‌شوند. اتومبیل‌هایی که در جشن عروسی نیستند، نیز بوق خود را در جشن برای این زوج به صدا در می‌آورند.

 آداب و رسوم، سنت‌ها و هنجارهای اجتماعی در فرهنگ فرانسه

اگر در فرانسه هستید، هرگز به یک فرانسوی توهین نکنید. بهتر است مهم‌ترین و رایج‌ترین آداب و رسوم و فرهنگ فرانسوی را بشناسید تا هنگام سفر با تور فرانسه 1403، آن‌ها را رعایت کنید. دانستن فرهنگ و هنجارهای اجتماعی فرانسه به شما بسیار کمک خواهد کرد. 

 بوسه سنتی روی گونه

این بوسه یک تبریک بسیار مهم در فرانسه است. اما، قوانین خاصی برای آن وجود دارد. به‌طور معمول، این اتفاق فقط در مورد زنان، کودکان و مردانی می‌افتد که دوستان بسیار صمیمی هستند. اگر مطمئن نیستید که این بوسه مناسب است یا خیر، اجازه دهید که یک فرد فرانسوی این کار را آغاز کند. معمولا فقط دو بوس داده می‌شود، اما در مناطق خاصی از فرانسه می‌تواند تا 4 بار تکرار شود.

فرهنگ فرانسه | معاشرت در فرانسه

سنت سیلی زدن به صورت ماهی

فرانسوی‌ها رسم دارند که با یک آرزو سیلی بخورند. کارناوال‌ها جشن‌های باشکوهی در سراسر فرانسه هستند که قدمت آن به صدها سال پیش می‌رسد و نشانه آمدن بهار، برداشت محصول و خوشگذرانی هستند. و البته، همه آن‌ها سنت‌های منحصربه‌فرد فرانسوی خود را در هر منطقه دارند. عجیب‌ترین سنت‌های فرانسوی در دانکرک اتفاق می‌افتد. این رسم چیزی نیست که آن را فراموش کنید. در این مراسم، مردم لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند و در میدان اصلی جمع می‌شوند. در اوج مهمانی آن‌ها 450 کیلو (تقریبا 1000 پوند) شاه ماهی را روی جمعیت رها می‌کنند. 

معاشرت در فرانسه،  فرهنگ فرانسه

مهمانی‌های مجردی

درحالی‌که در ایالات متحده مهمانی‌های مجردی بسیار دیوانه‌کننده‌ای برگزار می‌شود، در فرانسه آداب و رسوم بسیار متفاوتی وجود دارد و دیدگاهی بسیار تاریک و تا حدی بیمارگونه به این ماجرا دارند. این مراسم بیشتر شبیه مراسم تشییع جنازه فرانسه برگزار می‌شود. دامادها و عروس‌های فرانسوی از سنگ‌قبرها یا لباس‌های کمیک استفاده می‌کنند تا پایان جوانی و آزادی خود را نشان دهند؛ که قطعا یکی از سنت‌های عجیب در فرهنگ فرانسه به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: معرفی کاخ‌های فرانسه | قلعه و کاخ باشکوه و لوکس در فرانسه که باید از آن دیدن کنید

عدد 13 در خرافات فرانسوی، نشانه بدشانسی است

عدد 13 در خرافات فرانسوی یک بدشانسی تلقی می‌شود. نشستن 13 مهمان پشت یک میز درست مثل این است که در آخرین شام ۱۳ نفر با عیسی و ۱۲ حواری دور میز جمع شده‌اید. یهودا به عیسی خیانت کرد، بنابراین 13 عدد بدشانسی است.

فرهنگ فرانسه، آداب و رسوم مردم فرانسه

آداب هدیه دادن

گل‌ها برای هدیه باید به تعداد فرد باشند. اما از 13 عدد گل پرهیز کنید. برخی از فرانسوی‌های مسن‌تر ممنوعیت‌های قدیمی را برای دریافت گل‌های خاص حفظ می‌کنند. برای مثال، نیلوفرهای سفید یا گل داوودی در مراسم تدفین استفاده می‌شوند. میخک قرمز، نماد اراده بد است و گل‌های سفید در عروسی‌ها استفاده می‌شوند. هرچند این ممنوعیت‌ها معمولا توسط جوانان دنبال نمی‌شود.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات