جاذبه جایپور | شهری صورتی در هندوستان + تصاویر جیپور

6 سال پیش 0 دیدگاه

جاذبه جایپور و شهرت آن به عنوان شهر صورتی باعث شده است که سالانه مردم زیادی برای رفتن به این شهر و دیدن مناظر و بناهای تاریخی آن هیجان‌زده باشند. هندوستان به خاطر جمعیت زیاد و تاریخ غنی که دارد، همیشه مورد توجه توریستان و گردشگران بوده است. یکی از جذاب‌ترین شهرهای این کشور جایپور است که بناهای زیبا و مکان‌های دیدنی برای گردشگران دارد. در این مقاله قصد داریم در خصوص بناهای دیدنی و جاذبه‌های شهر جایپور در سفر به هند صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه شهر جایپور (جیپور)

جایپور نشانی از فرهنگ و سنت غنی کشور هند است. می‌دانید چرا به جایپور می‌گویند شهر صورتی؟ چون ساختمان‌های صورتی رنگ، کاخ‌ها و قلعه‌های مجلل و باغ‌های سرسبز و بازارهای سنتی رنگارنگی دارد. گفته می‌شود که جای سینگ، حاکم جایپور این شهر را در سال 1727 میلادی با تکیه بر معماری سنتی و اصول شهرسازی مدرن بنا و سپس آن را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد.

جاهای دیدنی جایپور

نکات شاخص در ساخت این شهر، همکاری وییدار باهارچاریا معمار و کاهن هندی در ساخت آن بوده است. این شهر بر اساس یک ماندالای 9 بخشی به نام پیتاپادا طراحی شده است که در آن، 2 بلوط مربوط به کاخ‌ها و ساختمان‌های دولتی و هفت بلوک به مردم عادی اختصاص دارد.

جا دارد یادآوری کنیم که جایپور اولین شهر در کشور هند است که طرح شهری به خود گرفت. این شهر همچنین در سال 1882 دارای راه‌آهن شد که به ارتباط راحت‌تر شهر جایپور هند با شهرهای دیگر این کشور کمک زیادی می‌کرد و باعث رشد هر چه سریع‌تر جایپور شد. بعد از استقلال هند در سال 1949 این شهر به عنوان مرکز ایالت راجستان معرفی و بخش‌های اداری آن هم به قسمت‌های توریستی اضافه شد.

جیپور در بازه زمانی کوتاهی توانست به سرعت، رشد کند و از نظر توریستی و گردشگری و اقتصادی و سیاسی به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور هندوستان شناخته شود.

بیشتر بخوانید: معرفی فرودگاه چاتراپاتی شیواجی در هند

آب و هوای جیپور

کسانی که می خواهند به این شهر سری بزنند، دوست دارند بدانند که وضعیت اقلیمی و آب و هوا چطور است تا بتوانند خودشان را برای آن آماده کنند. جایپور، معمولا آب و هوای گرم و نیمه خشک دارد و در بیشتر روزهای سال، آب و هوای گرمی دارد.

جاذبه‌های جیپور

به طور میانگین دما در این شهر 19 تا 32 درجه است و در بعضی از ماه‌های سرد سال، به زیر 10 درصد کاهش پیدا می‌کند. اما به طور کلی در ماه‌های آپریل تا اکتبر این شهر، گرم‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند.

ادیان در شهر جایپور

مردم هند معمولا تنوع زیادی از نظر اعتقادی دارند و شما پیروان دین‌های مختلفی را در یک شهر می‌بینید. جیپور هم از این قاعده مستثنی نیست. بنا بر آخرین آمار، حدود 77 درصد از مردم این شهر هندو هستند. در حالی که 17 درصد مسلمان و 4 درصد جین و 0.5 از مردم شهر مسیحی هستند. 1.5 درصد باقی مانده هم پیروان ادیان دیگر هستند.

جاذبه‌های توریستی جایپور

معرفی جاذبه‌های شهر جایپور

در ادامه به بررسی جاذبه‌های شهر جایپور خواهیم پرداخت:

قصر شهر

قصر شهر یکی از بناهای تاریخی معروف هندوستان است که از قرن نوزدهم میلادی، در شهر جیپور ساخته شده است. این بنا توسط ماهاراجه ساوای جای سینگ و بر پایه تلفیقی از سبک‌های بی همتای معماری راجپوت، مغول و اروپایی ساخته شده است. این کاخ، حیاط و بناهای دیدنی بی‌شماری دارد. بیشتر قسمت‌های این کاخ، امروزه به گالری‌های هنری و موزه تبدیل شده‌اند که مجموعه‌ای از عتیقه‌جات مانند زره، لباس، کالسکه و یادبودهای مهاراجه‌های سابق و همسران‌شان را به تماشا گذاشته است.

جاذبه گردشگری جیپور

قلعه آمیر از جاذبه‌های گردشگری جیپور

قلعه آمیر در فاصله 11 کیلومتری شهرک آمیر قرار دارد و سالانه، گردشگران زیادی به دیدن آن شهر می‌روند. این قلعه اولین سازه‌های مستحکم راجستان بود که توسط راجامان سینگ اول در قرن 16 بنا شد. این کاج سبک تلفیقی از راجپوت و هندو دارد. این قلعه، جزئیات دینی و جالبی دارد که شامل ستون‌های تزئین شده، موازییک‌کاری‌های خاص، نقاشی‌های دیواری زیبا و مشبک‌کاری‌های چشم‌گیر است که همه آن‌ها هنر دست طراحان و هنرمندان است. این قلعه همچنین میزبان سکانس‌های زیادی از فیلم‌های بالیوود بوده است.

رصدخانه جانتار مانتار

یکی دیگر از جاذبه‌های جایپور، رصدخانه جانتار مانتار است که روزانه، گردشگران و توریستان و علاقه‌مندان به نجوم به آن سر می‌زنند. این بنا به دستور مهاراجه ساوای جای سینگ بنا شد و امروزه به عنوان جاذبه شهر جایپور هند و جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. این رصدخانه یک مجموعه از بناهای تحسین‌برانگیز و بی‌همتایی است که لوازم نجوم و ستاره‌شناسی را می‌توانید در آن ببینید.

دیدنی‌های جیپور

هاوا محل

هاوا محل یکی از بناهای تاریخی جیپور است که در نزدیکی شهر واقع شده است و با نام قصر بادها شناخته می‌شود. در قدیم، آداب و رسوم این شهر در خصوص زنان سختگیرانه بوده است. به طوری که زنان همیشه محدود بودند و نباید در بین مردم و غریبه‌ها حاضر می‌شدند. هاوا محل برای زنان خانواده سلطنتی بنا شد تا زندگی روزمره خودشان را در آن سپری کنند و برای مراسم و جشن‌ها در آن جمع شوند و بدون این که در دید مردان باشند، به کارهای خودشان برسند. هاوا محل با ماسه قرمز و صورتی ساخته شده است و دارای بیش از 900 پنجره کوچک حکاکی شده است که طراح‌های مختلف و پیچیده‌ای روی هرکدام از آن‌ها هک شده است.

معبد برلا مندیر

دیگر جاذبه جایپور در هند، معبد برلا مندیر یا لاکشمی نارایان است که بالای یک تپه در شهر جایپور واقع شده است. این معبد یکی از زیباترین معابد هندو در این کشور است که هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند. معبد برلا شامل سه گنبد بزرگ است که هرکدام معماری متفاوتی دارند.

موزه آلبرت هال

این موزه در باغ رام نیواس قرار دارد که بیرون از شهر جایپور واقع شده است. آلبرت هال یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های راجستان است و طاق‌های حکاکی شده ساخته شده از ماسه سنگ صورتی، زیبایی آن را دو چندان می‌کند. جالب است بدانید که این بنای تماشایی را از فاصله دور هم می‌توانید ببینید. در این موزه یک کلکسیون نادر از دست‌سازه‌های هندی قدیمی شامل نقاشی‌ها، سلاح‌ها، صنایع دستی آهنی و چوبی و آلات موسیقی، فرش، لباس و جواهرات قبیله‌های مختلف راجستان به چشم می‌خورد.

جاذبه جیپور

قلعه جاگار

قطعه جاگار در نزدیکی قلعه آمیر واقع و در قرن 18 برای محافظت از قلعه آمیر و شهر جایپور ساخته شده است. شاخصه این سازه، سالم ماندن معابد و منابع آب و مجموعه‌های خانه‌های داخل آن است که در گذر زمان کمترین آسیب را دیده‌اند.

الفنتستیک، جاذبه جایپور هند

الفنتستیک یک مزرعه از فیل‌هایی جالب است که در شهرک آمیر واقع شده است و این امکان را برای گردشگران فراهم می‌کند که این حیوانات جالب را از نزدیک ببینند. این مزرعه در قرن 16 توسط یک خانواده کوچک که به فیل‌ها علاه داشتند، ایجاد شد.

در این مکان این امکان فراهم بود که مردم روی فیل‌ها سوار شوند و در جنگل گردش کنند یا برای غذا دادن یا آب‌بازی با آن‌ها سرگرم شوند. همچنین آن‌ها را با رنگ‌های طبیعی نقاشی کنند. اگر به شهر جایپور سفر کردید، حتما فیل‌سواری را در برنامه سفرتان قرار بدهید.

 

 

جال محل

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جایپور دجال محل است که در مرکز دریاچه ساگر قرار دارد و به آن کاخ شناور هم می‌گویند. این کاخ باشکوه، زیبایی و افسونگری بی‌همتایی دارد که توجه عکاسان را بیش از هر چیزی جلب می‌کند. گردشگرانی که می‌خواهند به این باغ سر بزنند، باید سوار قایق شوند.

باغ‌وحش جایپور

باغ‌وحش جایپور را می‌توان به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم جایپور در این لیست قرار داد. این باغ‌وحش در نزدیکی موزه آلبرت هال واقع شده و گونه‌های مختلفی از پستانداران، پرندگان و خزندگان را در خود جای داده است. از نقاط پرطرفدار این باغ می‌توان به بخش کروکودیل‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های اوداپیور شهر دریاچه‌ها + راهنمای سفر

قطعه ناهارگار

بلندترین نقطه شهر جایپور محل قرار گرفتن یکی از جاذبه‌های جایپور است که یک قلعه به نام ناهارگر است. این قطعه با استفاده از معماری ترکیبی سنتی هندو و اروپایی ساخته شده است و می‌توانید از آن، ارتفاع مناظر شهر را تماشا کنید.

معابد جیپور

بازارگردی و رستوران گردی در جایپور

راه رفتن بین مردم بومی و خرید کردن از بازارها به شما کمک می‌کند تا مردم و اهالی این شهر را از نزدیک بشناسید. قدم زدن در بازارهای این شهر می‌تواند تجربه جالبی باشد. اگر قصد خرید سوغاتی دارد، این بازارها بهترین مکان برای شما هستند.همچنین برای امتحان کردن غذاهای اصیل این شهر نیز می‌توانید به رستوران‌های جیپور نیز سر بزنید و طعم‌ها و مزه‌های مخصوص این شهر را تجربه کنید.

معابد جایپور

از جاذبه‌های مهم این شهر، معابد آن است. بیشتر این معابد به دین هندو تعلق دارد و در آن، مردم خدایان هندو را می‌پرسند. مهم‌ترین معابد جایپور به شرح زیر است:

  • معابد دیگامبر جین، سانگیجی، سنگانر
  • بیرلا ماندیر
  • گالتاجی
  • کاناک ورینداوان
  • معبد شیلا دیوی

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات