کلیسای شارتر؛ شیشه‌های رنگی که جادویتان می‌کند

13 روز پیش 0 دیدگاه

کلیسای شارتر که کلیسای جامع شارتر نیز نام دارد، کلیسای کاتولیک رومی و مقر اسقف شارتر است که در شارتر فرانسه، واقع در 80 کیلومتری جنوب غربی پاریس قرار دارد. قدم زدن در این کلیسا، روح شما را جلا می‌بخشد و تماشای شیشه‌های رنگی ویترای آن، جادویتان خواهد کرد. این کلیسا در سال 1979 به‌عنوان میراث جهانی شناخته شد و آن را شاهکار و اوج معماری گوتیک فرانسوی یاد می‌کنند.

هزاران بازدیدکننده هر روز از کلیسای جامع شارتر پاریس بازدید می‌کنند و در این بنای باشکوه، عکس‌های خاطره‌انگیزی ثبت می‌کنند. ساخت کلیسای شارتر در سال 1145، بر روی بقایای حداقل پنج کلیسای جامع دیگر که در اثر آتش‌سوزی، جنگ و غارت ویران شدند، آغاز شد. در سال 1194 و پس از یک آتش‌سوزی فاجعه بار، این کلیسا بار دیگر بازسازی شده و بیش از بیست مورد در آن اصلاح شد.

این کلیسا دارای یک شبستان وسیع، درگاه‌های ورودی با سرستون‌های زیبا و شیشه‌های رنگارنگ و باشکوه است. همچنین شاهکار هنر معماری گوتیک محسوب می‌شود که به ایمان و قدرت مذهبی مسیحیت ادای احترام می‌کند. در ادامه به سؤالات شما مانند «کلیسای جامع شارتر کجاست» پاسخ می‌دهیم و همچنین شما را با جاهای دیدنی این مکان آشنا خواهیم کرد.

کلیسای جامع شارتر کجاست؟

کلیسای شارتر در کنار کلیسای نوتردام پاریس از مهم‌ترین اماکن مذهبی این شهر محسوب می‌شود. این کلیسا حدود 80 کیلومتری جنوب غربی پاریس روی تپه کوچکی مشرف به شهر شارتر قرار گرفته است. کلیسای جامع و دو برج غیرهم‌اندازه آن از حدود 24 کیلومتری این مکان دیده می‌شوند. با نزدیک‌تر شدن به کلیسا بهتر از قبل می‌توانید قدرت فوق‌العاده این مکان را درک کنید. مزارع گندم اطراف آن نیز توهم معلق بودن کلیسا را برایتان ایجاد می‌کند که شاید نمادی عرفانی از قدرت ایمان باشد.

برای سفر به کلیسای جامع شارتر، باید به پاریس سفر کنید و از طریق یک تور شهری زمینی خود را به آن برسانید. آژانس مسافرتی رز آبی انواع تور پاریس را با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این تورها با ما تماس بگیرید.

کلیسای جامع شارتر پاریس چقدر بزرگ است؟

ابعاد کلیسای شارتر بسیار بزرگ و چشمگیر است. این کلیسا 131 متر طول و 46 متر عرض دارد. همچنین دارای شبستانی با ارتفاع 16.5 متر است و حدود 1022 متر مربع از فضای زمین را اشغال می‌کند. 176 پنجره شیشه‌ای رنگی در سراسر دیوارهای کلیسا پخش شده‌اند و هزاران شمع، فضای داخلی آن را با نوری عرفانی روشن می‌کنند. سقف مسی سرخابی کلیسا نیز در آفتاب اواخر صبح می‌درخشد.

کلیسای جامع شارتر پاریس به عنوان دست‌نخورده‌ترین نمونه از معماری مذهبی و هنر قرن سیزدهم درنظر گرفته می‌شود. این مکان که به مریم مقدس تقدیم شده است، یکی از محبوب‌ترین و محافظت‌شده‌ترین نمونه‌های کلیسای جامع گوتیک در مسیحیت غربی قرون وسطی محسوب می‌شود. کلیسای شارتر فرانسه به عنوان یکی از جاهای دیدنی پاریس، در دوران خود بر هنر مسیحیت قرون وسطی تأثیر فراوانی گذاشت و امروز نیز پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیا است.

جاهای دیدنی کلیسای شارتر

کلیسای جامع شارتر دارای سه نمای مختلف از سه جهت است که هر کدام سه درگاه سلطنتی دارند. زیباترین نمای این کلیسا، نمای غربی آن است که در اواسط قرن دوازدهم ساخته شده است. درگاه‌های آن با ستون‌های پیکرمانند، گلدسته‌ چوبی و سه پنجره بزرگ با شیشه رنگی تزئین شده‌اند. دو برج گوتیک کلیسای شارتر، چیزی شبیه بهشت هستند. فارغ از این موارد، این کلیسا جاهای دیدنی دیگری هم دارد که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

برج‌ها و ساعت

دو برج منحصر به فرد کلیسای شارتر با معماری گوتیک خود، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی این مکان هستند. برج شمالی که در سال 1513 تکمیل شده است، جایگزین برج رومی این کلیسا شد که بر اثر آتش‌سوزی آسیب دیده بود. ارتفاع آن در ابتدا دو طبقه بود، اما بعدها طبقات دیگری هم رویش قرار گرفت. ساخت برج جنوبی و گلدسته هشت‌ضلعی آن با ارتفاع 35 متر، در سال 1150 به پایان رسید.

یک ضرب‌المثل معروف در فرانسه وجود دارد که می‌گوید مؤمنان از پشت بام برج‌های شارتر به بهشت می‌روند! در پایه برج شمالی اثر هنری شگفت‌انگیزی وجود دارد که در سازه‌ای کوچک محصور شده است. این ساعت 24 ساعتی، در سال 1520 توسط ژان تکسیر ساخته شده و دارای قطری حدود 5.5 متر است.

 

درگاه‌ها و مجسمه‌های آن‌ها

سه درگاه کلیسای جامع شارتر از غرب به شبستان و از جنوب و شمال به جناحین کلیسا منتهی می‌شوند. در ورودی این درگاه‌ها، مجسمه‌ها و تندیس‌هایی برگرفته از داستان‌های کتاب مقدس و حکایت‌های مذهبی قرار گرفته است؛ برای مثال سه درگاه در غرب کلیسا، به بخش‌های مختلف زندگی عیسای ناصری می‌پردازند: به صلیب کشیده شدن، معراج او به آسمان و تجسم در قامت روح‌القدس.

مجسمه‌های دیگر مسیح را نشان می‌دهند که بر تخت نشسته است. در این تندیس‌ها، نمادهایی از بشارت‌های چهارگانه او وجود دارند: سنت متی (مردی بالدار)، سنت مارک (شیر بالدار)، سنت لوک (گاو بالدار) و سنت جان (عقاب بالدار). سایر درگاه‌های کلیسای جامع شارتر پاریس نیز تصاویری دارند که به رویدادها و شخصیت‌های مذهبی مهم اشاره می‌کنند؛ برای مثال، سنت آن بر فراز درگاه مرکزی گذرگاه شمالی ظاهر می‌شود و مریم مقدس را نشان می‌دهد که به زودی مادر عیسی خواهد شد. در بالکن درگاه مرکزی گذرگاه شمالی، مجسمه‌های مرگ و عروج باکره قرار دارند و مجسمه‌های درگاه عرضی شمالی شامل تمثال‌های عهد عتیق و وقایع منتهی به میلاد مسیح هستند.

پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی

تعداد 176 پنجره با شیشه‌های رنگی در این کلیسا وجود دارند که چشم‌های شما را جادو می‌کنند. این پنجره‌ها در شکل‌های مختلفی از جمله قوس تیزه‌دار، گرد و بیضی‌شکل طراحی شده‌اند و البته سه پنجره گل رز باشکوه نیز در کلیسا وجود دارد. پنجره‌های گل رز شمالی و جنوبی، هر کدام تقریباً 11 متر عرض دارند. گل رز شمالی به مریم باکره تقدیم شده و گل رز شمالی مسیح را نشان می‌دهد که دست راستش را بالا برده، به سعادت دست یافته و توسط فرشتگان عبادت‌کننده احاطه شده است. معماران کلیسای شارتر فرانسه، این سبک از پنجره‌سازی با شیشه‌های رنگی را در برخی از مهم‌ترین اماکن مذهبی فرانسه اجرا کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها کلیسای سنت شاپل است.

شبستان

شبستان کلیسای شارتر فرانسه هنگام ساخت، برای پذیرایی از زائرانی درنظر گرفته شده بود که اغلب در کلیسای جامع می‌خوابیدند. از همین رو کف آن کمی شیبدار است تا هر روز صبح به‌راحتی تمیز شود. این شبستان که پس از آتش‌سوزی سال 1194 ساخته شد، با دو ردیف ستون متناوب با اشکال هشت‌ضلعی و گرد و پایه‌های پرنده که در مقابل دیوارهای بیرونی قرار دارند، پشتیبانی می‌شود. مجسمه مریم مقدس و نوزادش عیسی در این مکان، جایگزین تندیسی شد که در اواخر قرن هجدهم انقلابیون فرانسه آن را سوزانده بودند.

پنجره‌های نوتردامی در سقف شیشه‌ای زیبا

در میان 75 تصویری که از مریم مقدس در این کلیسا وجود دارد، تصاویر این پنجره‌های نوتردامی معروف‌تر از بقیه هستند. این موضوع تا حد زیادی مربوط به رنگ آبی کبالتی زیبایی است که در ساخت آن‌ها استفاده شده است. در جریان آتش‌سوزی 1194، تنها تابلوی مرکزی «مدونا و کودک» و سه پنجره بالای در اصلی سالم باقی ماندند. طی بازسازی‌های بعدی در اوایل قرن سیزدهم و نوزدهم، تصاویر از بین رفته دوباره به کلیسای شارتر برگشتند.

دخمه سنت لوبین

قدیمی‌ترین بخش کلیسای جامع شارتر، سرداب یا دخمه سنت لوبین است که زیر جایگاه گروه کر قرار دارد. این دخمه که در قرن نهم ساخته شد، با یک دخمه U شکل بزرگ‌تر به نام سنت فولبرت احاطه شده است که بیش از 228 متر طول دارد. دخمه‌های دیگری هم در این مکان وجود دارند که یکی از آن‌ها به نام «بانوی سرداب»، ظاهراً حاوی تکه‌ای از حجاب ابریشمی مریم مقدس است. مکانی که در سال 876، چارلز نوه شارلمانی، به کلیسای جامع اهدا کرد. این دخمه یکی از محترم‌ترین اماکن کلیسای شارتر و نقطه کانونی بسیاری از جنگ‌های صلیبی بوده است.

هزارتو

هزارتوی کلیسای جامع شارتر در سال 1205 ساخته شده و راهبان برای تفکر و زائران برای مراقبه مذهبی از آن استفاده می‌کنند. این هزارتو 294 متر روی کفی سنگی و در امتداد مسیری باریک ادامه پیدا می‌کند.

ارگ بزرگ

ارگ بزرگ کلیسای شارتر، یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های ساز در فرانسه است که قاب چوبی آن در اوایل قرن چهاردهم ساخته و در سال 1475 بازسازی شد. ارگ و کیس آن در سال 1542 بزرگ‌تر شدند و از سال 1840، به‌منزله آثار تاریخی منحصر به فرد در فرانسه محسوب می‌شوند.

ارگ شارتر در تقاطع عرض جنوبی شبستان و ارتفاع بیشتر از 15 متری زمین قرار گرفته و کیفیت صدایی باورنکردنی را در سراسر کلیسای جامع ارائه می‌دهد. این کیس تقریباً 15 متر ارتفاع دارد و قسمت بالایی آن نیز تقریباً 30 متر بالاتر از زمین قرار می‌گیرد. عظمت این وسیله آن را به شاهکاری بزرگ در تاریخ موسیقی تبدیل کرده است.

 

سخن پایانی

کلیسای شارتر فرانسه یکی از مهم‌ترین اماکن گردشگری در حاشیه شهر پاریس است که با شیشه‌های رنگی خیره‌کننده‌اش شناخته می‌شود. بخش‌های مختلف این کلیسا بر اثر جنگ و آتش‌سوزی، بارها ویران شده است، اما قدرت و عظمت بی‌نظیر آن از بین نرفته و هر بار پس از بازسازی، به کلیسایی قدرتمندتر و زیباتر تبدیل شده است. حس‌ و حال معنوی و اثیری این فضا، هر فرد معتقد و غیرمعتقدی را حیران و سرگردان می‌کند. آژانس مسافرتی رز آبی انواع تورهای پاریس را با بهترین قیمت به شما عزیزان ارائه می‌دهد. درصورت تمایل به دریافت قیمت و مشاوره رایگان درباره شرایط سفر به فرانسه، با کارشناسان واحد پشتیبانی رز آبی تماس بگیرید.

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور سنگاپور - اندونزی

89990000
مشاهده

تور اسپانیا

49990000
مشاهده

تور اسپانیا-امارات

اسپانیا-یونان

49990000
مشاهده

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات