سوغات روسیه؛ خوراکی و صنایع‌دستی

5 ماه پیش 0 دیدگاه

 روسیه پهناورترین کشور جهان و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اروپاست که در تور اروپا نوروز ۱۴۰۳ باید از آن دیدن کنید. البته پس از بازدید از جاهای دیدنی روسیه، لازم است به فکر تهیه سوغات روسیه باشید تا بتوانید برای خود یا اطرافیان خود، یادگاری کوچکی به همراه ببرید. سوغات این کشور بسیار متنوع است و انواع خوراکی‌ها و لوازم تزیینی را شامل می‌شود، اما اگر می‌خواهید بدانید معروف‌ترین سوغات روسیه چیست، این سوغات را از کدام خیابان‌ها می‌توان تهیه کرد و قیمت آن چقدر است، در این مقاله قصد داریم به تمامی این سؤالات پاسخ بدهیم.

 

مشهورترین سوغات صنایع دستی روسیه

صنایع دستی روسیه یکی از جذاب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین سوغات است که نسل‌ها در شهرهای مختلف این کشور ساخته شده است. تنوع صنایع دستی در روسیه، بسیار بالاست و همین تنوع ممکن است انتخاب را برای شما مشکل کند. به‌منظور تسهیل در انتخاب شما برای تهیه سوغات روسیه، تعدادی از محبوب‌ترین و بهترین سوغات صنایع دستی این کشور را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد:

 

  • عروسکهای معروف روسی یا ماتیوشکا

اگر در طول سفر خود به روسیه و شهر مسکو، برای تهیه سوغات به مشکل برخورده‌اید و این سؤال برایتان پیش آمده که از مسکو چه بخریم بهتر است بدانید معروف‌ترین سوغات روسیه مسکو در حوزه صنایع دستی، عروسک‌های چوبی روسی هستند که در شهر مسکو به فراوانی پیدا می‌شوند. این عروسک‌های رنگ‌آمیزی‌شده کوچک که نماد کشور روسیه شناخته می‌شوند، عروسک ماتریوشکا نام دارند.

این عروسک نخستین بار در سال ۱۸۹۰ طراحی و در سال ۱۹۰۰ در نمایشگاه بین‌المللی در پاریس به نمایش گذاشته شد. این عروسک‌ها، به‌صورت تودرتو هستند؛ به این صورت که عروسک کوچک‌تر داخل عروسک بزرگ‌تر جای می‌گیرد. تعداد این عروسک‌ها در یک مجموعه، ممکن است از ۳ تا ۱۰ عدد باشد اما این عدد گاه به ۵۰ نیز می‌رسد.

عروسک ماتیوشکا سوغاتی روسیه

  • کلاههای زمستانی روسی؛ محافظ گوش‌های شما در فصل زمستان

کلاه‌های زمستانی بزرگ و از جنس خز روسی، با لبه‌های بلند محافظ گوش از جمله معروف‌ترین سوغات روسیه هستند که به نام کلاه اوشانکا یا شاپکا اوشانکا شناخته می‌شوند. با توجه به سرمای شدید کشور روسیه و شهر مسکو می‌توان انتظار داشت که این کلاه‌ها بسیار گرم باشند و از سر، گوش‌ها و گردن شما در برابر سرما محافظت کنند.

جنس این کلاه‌ها از پوست گوسفند، پوست خرگوش، خز طبیعی یا خز مصنوعی است. این کلاه معروف روسی، در طول سالیان دراز بر سر ارتش روسیه، مأموران پلیس روسیه و بسیاری از افراد معروف و اعضای دولت این کشور دیده شده و به همین دلیل در سراسر دنیا شناخته شده است.

 

کلاه های روسی

  • چکمههای نمدی روسیه؛ گرم‌ترین کفشی که در طول عمر خود خواهید دید

این چکمه‌های نمدی که بسیار گرم هستند، از پاها در مقابل سرمای شدید روسیه محافظت می‌کنند و امروزه تنها در روستاها استفاده می‌شوند، اما در هر حال، خرید آن‌ها به‌عنوان سوغاتی می‌تواند جالب و دوست‌داشتنی باشد. این چکمه‌ها که با نام چکمه لوس والنکی شناخته می‌شوند، در برابر نفوذ آب مقاوم نیستند و درصورت استفاده در هوای بارانی، باید با کیسه‌های پلاستیکی پوشانده شوند.

  • ساز بالالایکا؛ ساز قدیمی و سنتی روسی

اگر یک کلکسیونر هستید و سازهای مختلف را جمع‌آوری می‌کنید، ساز بالالایکا، مناسب‌ترین سوغات روسیه برای شما خواهد بود. این ساز بسیار شبیه گیتار بوده، اما در ساخت آن تنها از سه سیم استفاده شده است. به لحاظ ظاهری نیز  به شکل سه‌گوش بوده و تفاوت‌هایی با گیتار دارد. این ساز محبوب‌ترین ساز نوازندگان موسیقی محلی روسی و نوازندگان موسیقی فولکور روسیه است.

  • شال و روسری محلی روسی؛ هدیه‌ای دوست‌داشتنی از کشور روسیه

شال پاولوو پوساد یکی از دوست‌داشتنی‌ترین سوغاتی‌های کشور روسیه است که می‌تواند هدیه‌ای ماندگار باشد.

از سوی دیگر، روسری‌های کوکوشنیک، با طرح‌های بسیار دلبر و زیبا و رنگارنگ خود، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برند و شما را مجذوب خواهند کرد. در زمان‌های قدیم، زنان روسی موهای خود را بافته و این روسری زیبا را سر می‌کردند و می‌توان گفت این روسری، تا سالیان سال، عضوی جدانشدنی از لباس ملی زنان روسیه بود.

شال روسی

 از دیگر صنایع دستی روسیه می‌توان به سینی ژوستوو، ظروف خولخوم، سماور، کهربا، ظروف سفالی گژل، تخم‌مرغ‌های فابرگ، مرمر سبز و دیگر صنایع اشاره کرد.

مشهورترین سوغاتیهای خوراکی روسیه

حال که با صنایع دستی روسیه آشنا شدیم، زمان آن رسیده که به قسمت خوشمزه ماجرا، یعنی سوغاتی‌های خوراکی این کشور بپردازیم. برخی از معروف‌ترین سوغات خوراکی روسیه شامل موارد زیر هستند:

  • نوشیدنیهای روسی؛ ‌سوغاتی خوراکی هیجان‌انگیز

اگر برای اولین بار است که با تور اروپا به کشور زیبای روسیه سفر می‌کنید، نوشیدن نوشیدنی‌های روسی را از دست ندهید. این نوشیدنی‌های هیجان‌انگیز در طعم‌های مختلف موجود بوده و تقریباً هر سلیقه‌ای را راضی می‌کنند. همچنین می‌توانید از این نوشیدنی‌ها در پخت انواع غذا استفاده کنید. کواس نوعی نوشیدنی روسی است که از نان گرفته می‌شود و نام دیگر آن کُلای روسی یا نوشابه روسی است.

 

  • خاویار؛ یک سوغاتی لاکچری از روسیه

خاویار یکی از محبوب‌ترین غذاها در کشور روسیه است و انواع مختلفی دارد. با توجه به قیمت بالای این خوراکی، خاویار یک سوغاتی لاکچری محسوب می‌شود. البته بهتر است بدانید خاویار سیاه، قیمتی بسیار بالاتر از خاویار قرمز دارد؛ درنتیجه چنانچه به‌دنبال تهیه خاویار مقرون به صرفه هستید، خرید خاویار قرمز برای شما مناسب‌تر خواهد بود. خواص این خوراکی دریایی، بسیار زیاد است و  یک سوغاتی بسیار مفید محسوب می‌شود.

  • شکلات‌های خوشمزه؛ سوغات شیرین مسکو

روس‌ها علاقه فراوانی به شیرینی و شکلات دارند و به همین دلیل شکلات‌های معروف روسیه، بسیار متنوع هستند. یکی از این شکلات‌ها «آلُنکا» نام دارد که عکس دختر‌بچه‌ای آن را معروف‌تر کرده است. اولین شکلات آلُنکا در کارخانه بابایف تولید و در بسته‌بندی این محصول خوشمزه، عکس‌هایی از دختربچه با روسری بر سر استفاده شد. این محصول را می‌توانید برای سوغات به دوستان و آشنایان خود هدیه دهید و خاطره‌ای ماندگار از مسکو در ذهن آنان ثبت کنید.

 

از کدام خیابان روسیه سوغات بخریم؟

پیدا کردن محل مناسب برای تهیه سوغات روسیه، ممکن است برای مسافران، به‌ویژه افرادی که برای نخستین بار به این کشور برای دیدن جاهای دیدنی اروپا سفر می‌کنند، بسیار چالش‌برانگیز باشد. خیابان اولد آربات، یکی از محبوب‌ترین خیابان‌های گردشگری مسکو است. در این خیابان، علاوه بر امکانات تفریحی متعدد و متنوع، مغازه‌های سوغات‌فروشی مختلفی وجود دارند که در آ‌ن‌ها می‌توانید انواع و اقسام سوغات روسیه را با قیمت‌های مناسب تهیه کنید.

 بازار میدان سرخ نیز پر از چادرهایی است که سوغات این کشور را به گردشگرانی که از جاذبه دیدنی این قسمت دیدن می‌کنند، می‌فروشند. البته بهتر است بدانید قیمت این سوغات در میدان سرخ، کمی نامعقول و بیشتر از حد معمول است.

اسپاروهیلز یا تپه گنجشکان هم از دیگر محله‌های معروف سوغات‌فروشی روسیه بوده که هر سوغاتی در آن با قیمتی بسیار مناسب، قابل تهیه است. البته تنوع محصولات در این منطقه، بسیار کم است و تنها سوغاتی‌های محدودی را می‌توان از این قسمت خریداری کرد.

خیابان آربات

 

قیمت سوغاتی در روسیه

هزینه لازم برای خرید سوغات روسیه، بسیار متنوع است و به نوع سوغاتی، جنس آن و محله‌ای که سوغاتی را از آن تهیه می‌کنید، بستگی دارد. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید سوغات مورد نظر خود را در آف خریداری کنید. به‌طورکلی، اگر صنایع دستی این کشور را به‌عنوان سوغات روسیه خریداری می‌کنید، نباید توقع قیمت‌های مناسبی را داشته باشید.

 

سخن پایانی

در این مقاله درباره انواع سوغات روسیه، قیمت آن‌ها و محله‌های سوغات‌فروشی روسیه با شما صحبت کردیم. البته بهتر است توجه داشته باشید تنوع این سوغات بسیار زیاد است و موارد نام برده شده در این مقاله، تنها تعداد بسیار محدودی از سوغاتی‌های هیجان‌انگیز این کشور هستند. چنانچه تجربه تهیه سوغات روسیه و خرید از این کشور را دارید، از شما درخواست می‌کنیم تجارب خود را در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید. همچنین اگر محله‌های دیگری را برای تهیه سوغات روسیه می‌شناسید که قیمت‌های مناسب‌تری دارند، لطفاً آن‌ها را به ما و دیگر خوانندگان معرفی کنید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا

49990000
مشاهده

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات