معرفی اسلواکی

5 سال پیش 0 دیدگاه

اسلواکی کشوری در اروپای مرکزی

|| معرفی

کشور اسلواکی واقع در اروپای مرکزی، در غرب با اتریش هم مرز است، در شمال غربی با جمهوری چک، در جنوب با مجارستان، در شمال با لهستان و در شرق با اوکراین. مناطق شمالی و مرکزی، کوهستانی است، در حالی که مناطق جنوبی کم ارتفاع می باشد.اسلواکی، کشوری با مناظر طبیعی و چشم اندازهایی زیبا است و مرتفع ترین قسمت کوه‌های کارپات (Carpathian Mountains) را در بر دارد، که در این جا با نام کوه‌های تاترا (Tatras یا Tatra Mountains) شناخته می شود. بلندترین نقطه ی آن، 2655 متر/8710 فوت است.اسلواکی در برگیرنده ی مناظر طبیعی، کوه ها، غارها، قلعه ها و شهرهای قرون وسطایی، معماری بومی، چشمه های آب‌گرم و پیست های اسکی است. 9 پارک ملی دارد و 12 غار آهکی، که برای بازدید عموم باز بوده و برخی از آن ها در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. بیشترین سرانه ی تعداد قلعه ها در جهان را دارد و تعدد وجود چشمه ‌های آب‌گرم معدنی، مراکز آب‌گرم متعددی را به ارمغان آورده است.

| براتیسلاوا (Bratislava)

پایتخت اسلواکی، براتیسلاوا، شهری با قدمتی تاریخی است که بخش مرکزی آن به زیبایی احیا شده و پر از کلیساها، خانه ها و کاخ هایی در سبک های گوتیک، باروک و رنسانس می باشد. همچنین، دارای خیابان های سنگفرش شده ی بسیار، آبنماهای با شکوه، کافه های دلپذیر و فضایی سرزنده و بین المللی است. براتیسلاوا، شهری تاریخی است که با تاریخچه ی جذاب و معماری تماشایی اش شناخته می شود و در دوره های تاریخی مختلف، بخشی از امپراتوری روم، پادشاهی مجارستان و سلطنت هابسبورگ بوده است.

براتیسلاوا

| کوشیتسه (Košice)

کوشیتسه، دومین شهر بزرگ کشور اسلواکی، پس از پایتخت آن براتیسلاوا می باشد. این شهر، مرکز فرهنگی و اقتصادی شرق اسلواکی است. مرکز تاریخی شهر به خوبی حفظ شده است. میراث فرهنگی محافظت شده ی آن شامل ساختمان های متعددی از جمله کلیساها، کاخ ها و موزه هایی در سبک های گوتیک، رنسانس، باروک و آرت نوو می شود. کوشیتسه همچنین، بزرگ ترین کلیسای اسلواکی یعنی کلیسای جامع سنت الیزابت را از آن خود دارد. خیابان اصلی شهر که طولانی و پر از کاخ های اشرافی، کلیساهای کاتولیک و خانه های محلی است، محلی سرزنده و مخصوص عابران پیاده می باشد. این خیابان، بوتیک ها، کافه ها و رستوران های زیادی دارد.

کوشیتسه

| پرشوف (Prešov)

پرشوف شهر تاریخی دیگری است که نفوذ و اعتبارش را وامدار سده های پانزدهم تا هفدهم میلادی است و این دوره از تاریخ را شکوهمندانه در ساختمان های تاریخیِ شهر به نمایش گذاشته است. قدمت کلیسایی که در مرکز شهر قرار گرفته، به قرن سیزدهم می رسد. خصوصیت ویژه و ممتاز این کلیسا، تندیس عيسى بر بالاى صليب است که توسط استاد پاول (Master Paul) از شهر لوچا (Levoča) حکاکی شده. چندین موزه وجود دارد که عمدتا به موضوع یهودیت و استخراج نمک اختصاص دارند.

Prešov

| بانسکا بیستریتسا (Banská Bystrica)

بانسکا بیستریتسا، یکی از مهم ترین شهرهای معدنی در دوران امپراتوری اتریش-مجارستان بود. این شهر، میدانی با شکوه، کلیساهای بسیار، قلعه ها، موزه ها و بنای یادبودی برای قیام ملی اسلواکی دارد.

بانسکا بیستریتسا

| باردیو (Bardejov)

باردیو، شهر چشمه های آب‌گرم، در شمال شرقی اسلواکی است. بناهای تاریخی بسیاری در مرکز شهر از زمان قرون وسطی به جا مانده و بدون هیچ آسیبی حفظ شده و میراث جهانی یونسکو می باشد.

باردیو

| بینیتسه (Bojnice)

بینیتسه صاحب پربازدیدترین قلعه در کشور اسلواکی است. این قلعه در گذر زمان آسیبی ندیده و فضای داخلی آن به شکلی زیبا حفظ شده است. سبک طراحی آن، جلال و جبروت قلعه های فرانسوی را تداعی می کند.

بینیتسه

| بانسکا شتیاوینتسا (Banská Štiavnica)

بانسکا شتیاوینتسا، یک شهر معدنی باستانی در مرکز اسلواکی و همچنین میراث جهانی یونسکو است. کاخ های رنسانس، کلیساهای قرن شانزدهم، و میادین و قلعه های مجلل و زیبایی دارد. مرکز شهر، با چشم اندازهای اطراف شهر که نمایانگر تاریخچه ی استخراج فلزات است، در آمیخته.

بانسکا شتیاوینتسا

| لوچا (Levoča)

لوچا یک شهر با شکوه قرون وسطایی است که توسط دیوارهایی احاطه شده است. تالاری بی نظیر، خانه های همبرگر و کلیساهای بسیار را در خود جای می دهد؛ از جمله، کلیسای جامع سنت جیمز، که بزرگترین محراب چوبی گوتیک در آن قرار دارد.

لوچا

| های تاتراس (High Tatras)

های تاتراس (High Tatras) یک رشته‌کوه در اسلواکی است. شامل بزرگترین پارک ملی کشور است که مرکز ورزش های زمستانی و پیاده روی است. پارک ملی بهشت (Paradise National Park) در اسلواکی، با دره های زیبای آن شناخته می شود که این دره ها، بستر صخره ای آبشارهای بسیاری است که در اثر جریان آب شکل گرفته اند.

های تاتراس

| آب و هوا

 معتدل ، با چهار فصل متفاوت

دمای متوسط در زمستان : منفی 2 درجه ی سانتیگراد (سردترین ماه: ژانویه، سردترین منطقه: های تاتراس)

در تابستان : 21 درجه ی سانتیگراد (گرم ترین ماه: جولای و آگوست، گرم ترین منطقه: دشت دانوب)

در برخی از رشته کوه ها، برف به طور متوسط 130 روز در سال باقی می ماند.

| اطلاعات عمومی

نام رسمی : جمهوری اسلواکی (Slovak Republic)

تاریخ تشکیل حکومت : 1 ژانویه 1993

مکان : اروپای مرکزی

وسط و شمال کشور کوهستانی است. دشت ها (مناطق مهم کشاورزی) ویژه ی جنوب و شرق کشور است. مهمترین رودخانه ی اسلواکی، دانوب، پایتخت اسلواکی (براتیسلاوا) را به وین و بوداپست که پایتخت های کشورهای همسایه اند، متصل می کند.

اختلاف ساعت با ایران 2.5 -

تغییر ساعت تابستانی از مارس تا نوامبر: GMT+2

کشورهای هم مرز : مجارستان، لهستان، جمهوری چک، اتریش، اوکراین

پایتخت (و بزرگترین شهر) : براتیسلاوا

زبان رسمی : زبان اسلوواک (اسلواکی)

ملیت ها/گروه های قومی : حدود ۸۱ درصد از جمعیت این کشور از اسلواکی‌تباران، ۸٫۵ درصد از مجاری‌تباران و 2 درصد از مردمان روما (کولیان) تشکیل شده ‌است.

دین : حدود ۱۳ درصد از مردم اسلواکی بی‌دین هستند و حدود ۱۰ درصد نیز در نظرسنجی‌ها دین و باور خود را اعلام نکرده‌اند. بقیه ی جمعیت این کشور مسیحی هستند که بیشتر آن را پیروان شاخه ی کاتولیک رومی تشکیل می‌دهند.

واحد پول : یورو (€) (EUR) 

پیش‌شماره ی تلفن : ۴۲۱+

ولتاژ برق : 230

عروسک هایی که با لباس های محلی پوشیده شده اند. اشیاء سرامیکی. شیشه های کریستالی. چهره های چوبی حکاکی شده. پارچ های چوبی. فوجارا (نوعی فلوت محلی اسلواکی). والاشکاها (تبر تزئینی محلی).

| سوغات  

شاید خرید سوغات همانند گذشته مرسوم نباشد، اما هنوز هم دوست داریم وقتی به سفر می رویم، بر حسب سنت، هدیه ای به ارمغان بیاوریم. اسلواکی، سوغات های منحصر به فرد فراوانی دارد که به معرفی چند نمونه ی محبوب آن می پردازیم.

 عروسک پوست ذرت (Corn Husk Dolls)

این کاردستی سنتی، هنوز هم سوغاتی بسیار محبوبی برای کودکان به شمار می رود. عروسک های پوست ذرت، چشم اندازهای متفاوتی از زندگی روستایی در اسلواکی ارائه داده و اغلب در لباس های محلی پوشیده می شوند.

البته، نباید در شهر بچرخید و به دنبال «عروسک پوست ذرت» باشید، زیرا ممکن است این عنوان برای افراد محلی، مضحک به نظر برسد. این اسباب بازیِ کوچکِ تو دل برو، با عنوان «سوپولینکی» (supolienky) شناخته شده، که عروسک های جذاب بومی، و ساخته شده از پوسته های خشک شده ی بلال می باشند.

 عروسک پوست ذرت

 عروسک پوست ذرت

لباس منجق و پولک دوز سنتی (Traditional Embroidered Clothing)

برخی ممکن است بگویند که این لباس ها ویژه ی زنان است، که این گفته صحت ندارد! در براتیسلاوا می توانید لباس های گلدوزی شده را برای آقایان و خانم ها در هر رده ی سنی بیابید. لباس های گلدوزی شده حتی برای نوزادانِ تازه متولد شده نیز وجود دارد. لباس های گلدوزی شده ی سنتی، از جمله سوغات های محبوبی است که می توانید از اسلواکی تهیه کرده و هدیه دهید. تیشرت ها، لباس ها و حتی پیراهن ها، با الگوهای سنتیِ محلی، گلدوزی می شوند. تمام این لباس ها، روشن و رنگارنگ هستند و به راحتی در تمام مغازه های کادوفروشی در سرتاسر پایتخت یافت می شوند.

لباس منجق و پولک دوز سنتی

چای گیاهی (Herbal Teas)

مصرف انواع چای های گیاهی توسط پزشکان توصیه شده و در تمام داروخانه ها و خواروبارفروشی های کوچک نیز موجود است. بسیاری از این چای ها، به صورت محلی در اسلواکی و جمهوری چک تولید می شوند. برای تهیه ی چای، به دنبال برند «Baliarne Obchodu a.s. Poprad» باشید که یک شرکت اسلواکی است و سالانه بیش از 150 نوع چای مختلف را با حجمی بالغ بر 600 تن تولید می کند.

چای گیاهی

هورالکی (Horalky)

نام دیگر این ویفر که بین لایه های آن با خامه ی بادام زمینی پر می شود، «کیک کوهی» (mountain cake) است، زیرا اسلواکی ها همیشه در سفر به کوه، از این ویفر همراه خود می برند. این ویفرها در انواع بادام زمینی، شکلاتی، شیری، نارگیلی و فندقی موجود است. نوع بادام زمینی آن، محبوب ترین و سنتی ترین انتخاب است.

هورالکی

پنیر سنتی بریندزا (Bryndza Cheese)

چه کسی است که پنیرهای بو دار را نپسندد؟ خوب، فرآورده های لبنی بودار ممکن است با ذائقه ی هر کسی سازگار نباشد، اما بریندزای اسلواکی یک ماده ی غذایی بسیار مهم و تاثیرگذار است. این پنیر، بوی شیر گوسفند می دهد و طعم ترش متفاوت آن، هم کمی شور و هم کمی تند است.زمانی که در براتیسلاوا هستید، از این پنیر تهیه و مصرف کنید، اگرچه، سعی نکنید در صورتی که از طریق خطوط هوایی از کشور خارج می شوید، آن را به همراه ببرید که این پنیر تحت قوانین اتحادیه ی اروپا محافظت می شود.

پنیر سنتی بریندزا

فرآورده های عسل (Honey Products)

همان طور که می دانید، عسل خواص زیادی دارد و برای سلامتی مفید است. در اسلواکی، مکان های زیادی وجود دارد که می توانید عسل و محصولات مرتبط با عسل را بیابید. عسل های طعم دار و آجیل های پوشیده از عسل بسیار محبوب هستند.در فروشگاه «سرامل» (Cera Mel) در براتیسلاوا، انواع و اقسام عسل خوراکی و محصولات آرایشی و بهداشتیِ بر پایه ی عسل موجود است.از چشمه های آب‌گرم و فواید آن غافل نشوید. محصولاتِ بر پایه ی عسلِ متعددی برای استحمام وجود دارد.

فرآورده های عسل

تزئین تخم مرغ عید پاک (Decorated Easter Eggs)

تخم مرغ های عید پاک که مزین به رنگ های روشن اند، در اسلواکی با نامِ «کراسلیته» (kraslice) شناخته شده و تقریباً در همه ی فروشگاه های سوغات براتیسلاوا موجودند. آن ها در همه ی رنگ ها و اندازه ها عرضه شده و نباید حتما روز عید پاک باشد تا بخواهید جعبه ای از این تخم مرغ ها را تهیه کنید.

تزئین تخم مرغ عید پاک

والاشکا/تبر چوپان (Valaška)

این نوع تبر زینتی که در مراسم و مهمانی ها استفاده می شود، نمادین است و برای قطع درختان به کار نمی رود! در حقیقت، آن را به عنوان عصای پیاده روی به کار برده و در بسیاری از رقص های سنتی محلی نیز استفاده می شود. این تبر در اصل تزئینی است و توسط صنعتگرانی ماهر تولید می شود. یکی از بهترین فروشگاه ها در براتیسلاوا «اولو» (ÚĽUV)، مرکز تولید هنرهای عامیانه، می باشد که در این جا می توانید والاشکا و بسیاری از محصولات چوبی دیگر را خریداری کنید.

والاشکا/تبر چوپان

صلیب نقاشی شده (Painted Crosses)

بر خلاف اکثر مردم بی دین چک در همسایگی، اسلواکی ها توجه ویژه ای به معنویات دارند. از این رو، صلیب های نقاشی شده یک سوغات بسیار محبوب در این کشور کاتولیک هستند.

صلیب نقاشی شده

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات