افراد مشهور در یونان

6 سال پیش 0 دیدگاه

افراد مشهور یونان از دوران باستان تا امروز در تمدن جهانی نقش مهمی داشته‌اند که تا امروز نیز ادامه دارد. افراد برجسته یونانی از هنرمندان تا دانشمندان از طریق هنر، فلسفه یا حرفه خود برای بسیاری الگو بوده و مسیرهای جدیدی را ایجاد کرده‌اند. در ادامه با معرفی مشهورترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های یونانی همراه ما باشید‌.

افلاطون

Plato

افلاطون

افلاطون فیلسوف آتنی در قرون 5 و 4 قبل از میلاد (428-348 قبل از میلاد) می‌زیسته است‌. او شاگرد سقراط و همچنین بنیانگذار مکتب فکری افلاطونی و آکادمی، اولین موسسه آموزش عالی در جهان غرب بوده است. افلاطون به همراه مشهورترین شاگردش ارسطو به عنوان یکی از شخصیت‌های محوری در معرفی یونان شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به یونان

نظریه اشکال جمهوری افلاطونی و عشق افلاطونی برخی از معروف‌ترین و مهم‌ترین نظریه‌های او هستند. علایق فلسفی او تحت تأثیر فیثاغورث، هراکلیتوس، پارمنیدس و سقراط، موضوعات بسیاری را در بر می‌گرفت. افلاطون از شخصیت‌های معروف یونان یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان در تاریخ فلسفه است. نوافلاطونی‌گری فیلسوفانی مانند فلوطین و پروکلوس بر اندیشه مسیحی، مسلمان و یهود در فلسفه مدرن تغییرات زیادی را ایجاد کرده است‌.

سولون

Solon

سولون

سولون از بزرگ‌ترین قانونگذاران دوران باستان در حدود سال 630 قبل از میلاد در آتن متولد شد. او از خانواده‌ای اصیل، تاجر و شاعر بود و در سال 594 قبل از میلاد در شهر آتن به عنوان یک آرکون (فرماندار) برگزیده و در یک حرفه سیاسی بزرگ وارد شد. تلاش‌های سولون برای قانون‌گذاری علیه زوال سیاسی، اقتصادی و اخلاقی در آتن باستانی او را به یکی از شخصیت‌های مشهور تبدیل کرده است.

آتن در آن زمان به دلیل بحران کشاورزی با یک رکود اقتصادی و اخلاقی مواجه بود. سولون قانون seisachtheia را که هر کس در صورت عدم بازپرداخت بدهی‌های خود به بردگی گرفته می‌شد را رد کرد. اگرچه اصلاحات او در درازمدت دوام چندانی نداشت و پیسیستراتوس ظالم به زودی پس از خروج سولون از شهر قدرت را به دست گرفت. سولون همچنین به عنوان پایه‌گذار دموکراسی در آتن شناخته می‌شود.

پریکلس

Pericles

پریکلس

یکی از افراد مشهور در یونان و از تأثیرگذارترین دولتمردان که در حدود سال 495 قبل از میلاد در آتن در یک خانواده اشرافی متولد شد. او به عنوان یک ژنرال علاوه‌بر رهبری شهر، عنوان «نخستین شهروند» را به دست آورد. پریکلس همچنین باعث شد که اتحادیه دلیان به یک امپراتوری آتن تبدیل شود و در زمینه هنر و ادبیات نقش مهمی ایفا کند. تلاش‌های او همچنین شهر آتن را به مرکز آموزشی و فرهنگی باستان تبدیل کرد. پروژه بلندپروازانه‌ای او امروزه در آکروپولیس از جمله پارتنون به روشنی دیده می‌شود. پریکلس بر جامعه آتن تأثیر عمیقی گذاشت و سیستم‌های سیاسی دموکراتیک متأخر تمدن غرب را گسترش داد.

بقراط

Hippocrates

بقراط

در دوران کلاسیک بقراط پزشک یونانی در سال 460 قبل از میلاد در جزیره کوس به دنیا آمد. بقراط از مهم‌ترین چهره‌های تاریخ، مکتب پزشکی یونان باستان را به‌طور کلی تغییر داد و مکتب بقراط را تأسیس کرد. نقش برجسته او در زمینه پزشکی باعث شد تا به عنوان «پدر پزشکی» شناخته شود.

مردم در گذشته بیماری را به خرافه و خشم خدایان نسبت می‌دادند و بقراط توانست یک علت طبیعی نهفته را در هر بیماری پیدا کند. او رشته پزشکی را در مسیر علمی قرار داد و با اطلاعات بسیارش به طور گسترده مکاتب مهمی در دانش پزشکی ارائه داد.

فیثاغورث

Pythagoras

فیثاغورث

فیثاغورث فیلسوف یونانی از شخصیت‌های برجسته یونان است. او در حدود سال 570 قبل از میلاد در جزیره ساموس به دنیا آمد و مکتب فلسفی فیثاغورث را بنیاد نهاد. در حدود 530 قبل از میلاد او به کروتون، سیسیل سفر و در آنجا مدرسه‌ای را برای مبتدیان به صورت مخفیانه تاسیس کرد و شیوه زندگی مشترک و زاهدانه‌ای را ترویج داد. ایده متمپسیکوزیس یا «تغییر ارواح» فیثاغورث بسیار شهرت دارد. این ایده بر این باور استوار است که هر روحی جاودانه بوده و پس از مرگ وارد بدن جدیدی می‌شود.

 اکتشافات ریاضی و علمی دیگر مانند musica universalis، قضیه فیثاغورث، پنج جامد منظم و کروی بودن زمین از مهم‌ترین نظریه‌های فیثاغورث است. او خود را فیلسوف «عاشق خرد» نامید که فلسفه‌اش تأثیر بسیار زیادی بر افلاطون و ارسطو و از طریق آن‌ها بر فلسفه غرب گذاشت.

لئونیداس

Leonidas

لئونیداس

مشهورترین پادشاه اسپارت که در سال 540 قبل از میلاد متولد شد و در حدود سال 489 قبل از میلاد به قدرت رسید. هفدهمین پادشاه از سلسله باز که مدعی بودند از نسل شخصیت‌های اساطیری هراکلس و کادموس تبار است. دفاع از گذرگاه ترموپیل در سال 480 قبل از میلاد در برابر یک نیروی ایرانی برتر از مهم‌ترین کارهای لئونیداس است. هرچند در نهایت یونانیان تحت فرمان او شکست خوردند. فداکاری آن‌ها در سازماندهی دفاع دسته‌جمعی و به عنوان یک نمونه الهام‌بخش برای هوپلیت‌های یونانی شناخته می‌شود که از سرزمین خود در برابر نیروهای مهاجم دفاع کنند. سال بعد یونانی‌ها موفق شدند ایرانی‌ها را از یونان بیرون کنند. در حالی که لئونیداس به عنوان رهبر 300 اسپارتی به اسطوره و تاریخ تبدیل شد.

ال گرکو

El Greco

ال گرکو

دومینیکوس تئوتوکوپولوس، با نام ال گرکو ("یونانی")، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار یونانی و یکی از چهره‌های برجسته رنسانس اسپانیا بود که در قرن‌های 15 و 16 زندگی می‌کرد. او در سال 1541 در کرت به دنیا آمد و در ونیز و رم زندگی و کار کرد و سپس به اسپانیا رفت و تا زمان مرگش در آن‌جا ماند. او به عنوان پیشروی اکسپرسیونیسم و ​​کوبیسم، و یک رویاپرداز واقعی که بسیار جلوتر از زمان خود زندگی کرده است، شهرت دارد. ال گرکو به هیچ مکتب متعارفی تعلق نداشت و به ‌خاطر فیگورهای کشیده، رنگدانه‌های غالبا خیال‌انگیز یا رویایی‌ و ترکیب ماهرانه‌اش از سنت بیزانسی با نقاشی غربی به یکی از شخصیت‌های برجسته در یونان تبدیل شد. کار و شخصیت ال گرکو الهام‌بخش بسیاری از شاعران و نویسندگانی مانند راینر ماریا ریلکه و نیکوس کازانتزاکیس بوده است.

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم در یونان

نیکوس کازانتزاکیس

Nikos Kazantzakis

نیکوس کازانتزاکیس

یکی از غول‌های ادبیات یونان مدرن که در سال 1883 در جزیره کرت متولد شد. نیکوس در آتن حقوق خواند و سپس زیر نظر هانری برگسون در پاریس به پژوهش فلسفه پرداخت. او به عنوان نویسنده‌ای پرکار سفرهای زیادی به اسپانیا، انگلیس، روسیه، مصر، فلسطین و ژاپن داشت. از رمان‌های او می‌توان به زوربای یونانی (1946)، مسیح بازمصلوب (1948)، کاپیتان میکالیس (1950) و آخرین وسوسه مسیح (1955) اشاره کرد. آثار او در ادبیات یونان بسیار تاثیرگذار بوده است. «نجات‌دهنده خدا: تمرین‌های معنوی» از دیگر نمایشنامه‌ها، خاطرات و مقالات فلسفی او هستند. کازانتزاکیس همچنین تعدادی از آثار برجسته مانند کمدی الهی، چنین گفت زرتشت و ایلیاد را به یونانی جدید ترجمه کرد. آثار نیکوس 9 بار نامزد جایزه نوبل ادبیات شده است.

کنستانتینوس کاوافیس

 

KonstantinosKavafis

کنستانتینوس کاوافیس

کنستانتینوس کاوافی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاعران ادبیات یونان مدرن و شخصیت‌های معروف یونان شناخته می‌شود. او تمام عمر خود را در اسکندریه زندگی کرد و در آن‌جا به عنوان منشی در وزارت فواید عامه مشغول به کار شد. تمام 155 شعر او به زبان یونانی بودند. در حالی که ده‌ها شعر دیگر ناقص یا به صورت طرح‌دار باقی ماندند. او از انتشار رسمی همه آثارش استقبال کرد و شعر او در سال 1935تا پس از انتشار اولین گلچین دو سال پس از مرگش در یونان ناشناخته ماند. کاوافیس به دلیل استفاده از تصاویر تاریخی و کمال‌گرایی زیبایی‌شناختی‌اش و نبوغ در استفاده از استعاره‌ها به شهرت رسید. شخصیت بی‌نظیر او باعث شد که خارج از یونان نیز شناخته شود و اشعارش به بسیاری از زبان‌های خارجی ترجمه شود.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات