معرفی یونان

6 سال پیش 0 دیدگاه

در معرفی کشور یونان ابتدا به موقعیت جغرافیایی آن می‌پردازیم. کشور یونان در جنوب اروپا در انتهای جنوبی شبه جزیره بالکان واقع شده و دارای مجمع الجزایری در حدود 2000 جزیره است. یونان با آلبانی، مقدونیه، بلغارستان، ترکیه، دریای اژه، دریای ایونیا و دریای مدیترانه مرز زمینی دارد و دارای موقعیت استراتژیکی است که بر دریای اژه و نزدیکی جنوبی به تنگه ترکیه تسلط دارد.

نظام حکومتی آن، یک جمهوری پارلمانی است. یونان دارای یک اقتصاد بازاری است که در آن قیمت کالاها و خدمات در یک سیستم قیمت آزاد تعیین می‌شود. یونان یکی از اعضای اتحادیه اروپا (EU) است. در ادامه مقاله به معرفی کشور یونان می‌پردازیم.

اطلاعات کلی درباره یونان

یونان در نقطه تلاقی سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد. مناطق اصلی جغرافیایی شامل سرزمین اصلی شبه جزیره پلوپونز و بیش از 2000 جزیره پراکنده در دریای اژه و ایونی است که تقریبا 170 تا از جزایر منطقه مسکونی هستند. 80 درصد کشور را کوه‌ها یا تپه‌ها تشکیل می‌دهند که یونان را به یکی از کوهستانی‌ترین مناطق اروپا تبدیل کرده است.  

یونان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود محل تلاقی تمدن‌های متعددی بود که همگی آثار منحصر به فردی از خود به جا گذاشتند. یونان مدرن می‌تواند ریشه‌های خود را در تمدن یونان باستان ردیابی کند. یونانی که مهد تمدن غرب در نظر گرفته می‌شود، مهد دموکراسی، فلسفه غرب و بازی‌های المپیک. در واقع 17 مکان میراث جهانی یونسکو در یونان وجود دارد.

درصد زیادی از درآمد ملی یونان از گردشگری است و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان به شمار می‌رود که در رتبه 20 جهان قرار دارد. مکان‌های متعددی برای بازدید وجود دارد اما با توجه به جاذبه‌های سواحل آن و هوای آفتابی، زندگی شبانه، مکان‌های تاریخی و زیبایی‌های طبیعی، محبوبیت آن تعجب‌آور نیست.

معماری یونان متنوع است: سواحل بت، رشته کوه‌های سر به فلک کشیده، گستره وسیعی از باغ‌های زیتون در جنوب و جنگل‌های سرسبز در شمال، تنها بخشی از جاذبه‌های این کشور است.

شهرهای مهم یونان

در معرفی کامل کشور یونان، آتن اهمیت خاصی دارد. آتن که به احتمال زیاد اولین بندر مورد بازدید هر بازدیدکننده‌ای از یونان است، موزه‌های مهم، مکان‌های باستان‌شناسی و جاذبه‌های دیگری دارد و همچنین یک مرکز حمل و نقل ملی مهم به شمار می‌رود. همچنین نقطه شروع از سفرهای دریایی جزیره است که از نظر طول و کیفیت، متفاوت هستند. تسالونیکی دومین شهر بزرگ یونان و یک مرکز جهانی برای جنب و جوش است. این شهر دارای تعداد زیادی کلیسا بیزانسی است و تاریخچه‌ای با قدمت 3000 سال دارد.

برخی از جزایر ذکر شده یونان عبارتند از:

کرت، رودس، میکونوس و کورو. کورفو یک جزیره سرسبز با سواحل عالی است. کرت نه تنها به خاطر سواحلش بلکه به خاطر معماری رومی و ترکی و ویرانه‌های باستانی مینوی نیز شناخته شده است. میکونوس یک مرکز تعطیلات پیچیده است و رودس سواحل و مناظر کوهستانی زیبایی دارد. همچنین مکان باستانی کولوسوس، یکی از هفت عجایب باستانی جهان محسوب می‌شود. در سرزمین اصلی پلوپونز، دلفی وجود دارد که به اوراکل آپولو و المپیا، محل بازی‌های خاطره المپیک باستانی معروف است.

تاریخچه کشور یونان

در معرفی کشور یونان باید بگوییم که یونان از دوران پارینه‌سنگی، مسکونی بوده است. در دوران باستان سه تمدن اصلی در یونان وجود داشته است، تمدن تروا در تروا، تمدن کرت یا مینوی با مرکزیت کرت و تمدن هلادیک یا میسینایی در سرزمین اصلی یونان، تمدن‌های اصلی این کشور بودند.

پیروزی یونان در برابر مهاجمان ایرانی در آغاز قرن پنجم نقش آتن را به عنوان رهبر جهان یونان تقویت می‌کند. این آغاز دوره‌ای به نام «عصر طلایی پریکلس» است که در آن، آتن مهد دموکراسی خود شد. در دوره هلنیستی بعدی، تمدن یونانی گسترش یافت و زبان یونانی در شرق مدیترانه رسمی شد.

به دنبال تمدن یونانی-رومی و یک دوره طولانی اشغال خارجی از طریق رومی‌ها، فرانسوی‌ها، اسپانیایی‌ها و عثمانی‌ها، یونان در سال 1830 به استقلال خود از امپراتوری عثمانی دست یافت. در سال 1945 یونان به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. پس از شکست شورشیان کمونیست در سال 1949، یونان در سال 1952 به ناتو پیوست.

در سال 1967 یک کودتا رخ داد که منجر به یک دیکتاتوری نظامی شد که هفت سال طول کشید. بسیاری از آزادی‌های سیاسی به حالت تعلیق درآمد و شاه مجبور به فرار از کشور شد. در پاییز 1973، شورش‌های دانشجویی ضد حکومتی آغاز گردید که منجر به سرنگونی حکومت نظامی در ژوئیه 1974 شد. انتخابات دموکراتیک در سال 1974 و رفراندوم یک جمهوری پارلمانی، ایجاد و سلطنت را ملغی کرد. یونان در سال 1981 به اتحادیه اروپا یا EC پیوست (که در سال 1992 به اتحادیه اروپا تبدیل شد).

معرفی آتن

از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که تاریخ ثبت شده آن به 3500 سال قبل باز می‌گردد. این شهر که مدت‌ها مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهر یونان بود، تنها در سال 1834 به طور رسمی پایتخت شد. آکروپولیس آتن با ارتفاع 150 متر/ 490 فوت بر روی تپه سنگی مشرف به شهر، یک ارگ یا آکروپلیس بزرگ است. این تنها آکروپلیس در یونان نیست اما تا حد زیادی چشم‌گیرترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌هاست.

بنابراین معمولا فقط به عنوان "آکروپلیس" نامیده می‌شود. اگرچه شواهدی از اشغال این تپه در اوایل 4000 سال قبل از میلاد وجود دارد اما آنچه اکنون می‌توان مشاهده کرد بقایای چیزی است که توسط پریکلس در قرن 5 قبل از میلاد ساخته شده است. مجموعه ساختمان‌ها به الهه آتنا معروف هستند که آتن نیز نام خود را از او یا شاید الهه، نام خود را از شهر گرفته است. البته کارشناسان در مورد این سؤال اختلاف نظر دارند، اگرچه اکثر آن‌ها فکر می‌کنند ابتدا نام شهر بوده است.

می‌توان از آکروپولیس بالا رفت و از طریق Propylaea یا 'دروازه یادبود' وارد شد. این دیوار برای قرن‌ها دروازه چشم‌گیر ورودی رسمی و ایست بازرسی امنیتی بود تا این که در سال 1656 منفجر شد. زمانی که مقداری باروت ذخیره شده در آن جا به‌طور تصادفی مشتعل گردیده بود. طراحی دروازه مرکزی اصلی، یکی از پنج دروازه موجود در دیوار، الهام‌بخش دروازه‌های تاریخی دیگر در سراسر جهان است که مهم‌ترین آن‌ها دروازه براندنبورگ در برلین آلمان است.

اسکی کردن

حالا در معرفی کشور یونان به پیست اسکی آن می‌پردازیم. یک پیست اسکی کوچک در کوه ورنو و کنار شهر پیسودری در نزدیکی مرزهای یونان، آلبانی و مقدونیه شمالی است. پنج تله اسکی و ده مسیر اسکی تعیین شده در اینجا وجود دارد.

اخبار یونان

آنچه رسانه‌های یونانی را خاص می‌کند این واقعیت است که با عرضه بیش از حد نسبت به تقاضا مشخص می‌شود. در واقع، عرضه بیش از حد روزنامه، ایستگاه‌های تلویزیونی، مجلات و ایستگاه‌های رادیویی است که باید برای سهم بازار مخاطب و تبلیغات یک کشور کوچک رقابت کنند.

جاذبه‌های گردشگری یونان

مکان‌های باستانی، صخره‌هایی که در آب‌های درخشان آبی، سواحل شنی و سنگ‌ریزه‌ای فرو می‌روند و آب و هوای مطبوع مدیترانه‌ای، یونان را به یکی از بهترین مکان‌های اروپا برای بازدید گردشگران تبدیل کرده است. علاوه‌بر پایتخت آن آتن، برترین چیزهای دیدنی در سرزمین اصلی عبارت است از دلفی باستان و صومعه‌های متئورا. اما اکثر مردم به این جا می‌آیند تا با کشتی به این جزایر بروند که سانتورینی، میکونوس، زاکینتوس، کورفو و کرت محبوب‌ترین آن‌ها هستند. سفر خود را با فهرست ما از برترین جاذبه‌های یونان برنامه‌ریزی کنید.

دریاچه پلاسیترا

در این نوبت از معرفی کشور یونان به دریاچه پلاستیرا می‌رسیم. این دریاچه، مکانی غیرعادی در یونان است که به دلیل برخورداری از زیبایی‌های طبیعی‌اش شناخته شده است. چیزی که این دریاچه را متمایز می‌کند این است که ساخت دست بشر بوده، اگرچه این علت چیزی از زیبایی‌های دریاچه کم نمی‌کند. اطراف دریاچه را درختان بلوط و شاه بلوط احاطه کرده‌اند و می‌توانید در این جا قایق‌سواری یا رفتینگ و همچنین اسب‌سواری یا پیاده‌روی در مسیرهای اطراف دریاچه انجام دهید. دریاچه Plastira در منطقه Larditsa یونان واقع شده است و بعدازظهری پر از ماجراجویی را برای شما رقم می‌زند.

آکروپولیس آتن

آکروپولیس که نماد آتن و یونان به شمار می‌رود تپه‌ای صخره‌ای است که در قلب آتن امروزی برافراشته و توسط سه معبد باشکوه متعلق به قرن پنجم قبل از میلاد تاج‌گذاری شده است. شناخته‌شده‌ترین و متمایزترین آن، پارتنون است که در اصل از 58 ستون تشکیل شده بود که سقفی را نگه می‌داشتند و با سنگ‌فرش‌های پرآذین و فریز تزئین شده بودند. یک مسیر پیاده‌روی 2.5 کیلومتری است که به عنوان تفرجگاه باستان‌شناسی شناخته می‌شود، در کنار پای آکروپولیس و اتصال آن به دیگر جاذبه‌های باستانی مهم شهر آگورا باستانی، فروم رومی، کرامیکوس، معبد زئوس المپیک قرار دارد.

سانتورینی

سانتورینی خیره‌کننده از دراماتیک‌ترین جزایر یونان است. این شهر بیشتر به خاطر شهرهای بالای صخره‌های ساحل غربی فیرا و اویا که به نظر می‌رسد بر فراز دهانه‌ای عمیق و آبی پر از دریا آویزان هستند، شناخته و از ساختمان‌های مکعبی معمولی سیکلادیک سفیدکاری شده تشکیل شده است که بسیاری از آن‌ها به هتل‌های بوتیک با استخرهای بی‌نهایت بزرگ تبدیل شده‌اند.

کارهایی که باید در سانتورینی انجام دهید، شامل آفتاب گرفتن و شنا در سواحل شنی سیاه آتشفشانی در سواحل جنوبی و شرقی و بازدید از  Akrotiri ، یک سکونتگاه باستانی مینوی است که زیر گدازه‌ها پس از فوران آتشفشانی که حدود 3600 سال پیش کالدرا ایجاد کرد مدفون شده است. این جزیره دارای یک فرودگاه است و با کشتی‌ها و کاتاماران‌ها از بندر آتن، پیرئوس، خدمات‌رسانی می‌کنند.

دلفی

این مکان که در دامنه‌های پایین‌تر کوه پارناسوس، مشرف به دره‌ای شگفت‌انگیز ساخته شده، برای باستانیان مقدس بود که برای زیارت به این جا می‌آمدند تا آپولو (خدای نور، نبوت، موسیقی و شفابخشی) را پرستش کنند و از اوراکل اسطوره‌ای مشاوره بخواهند. این بنا از خرابه‌های در حال فروپاشی معابد، یک تئاتر و استادیوم تشکیل شده که مربوط به قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن دوم پس از میلاد است. در همان نزدیکی، موزه باستان‌شناسی دلفی قرار دارد که مجموعه‌ای چشم‌گیر از یافته‌های این سایت را به نمایش می‌گذارد. دلفی در 180 کیلومتری شمال غربی آتن قرار دارد.

صومعه‌های متئورا

از غیرمعمول‌ترین چیزها در معرفی کشور یونان؛ دشت تسالی است. جایی که صومعه‌های متئورا با قدمت چند صدساله بر روی صخره‌های عجیب و غریب پوشیده شده‌اند. در فهرست میراث جهانی یونسکو، شش صومعه برای بازدید عموم آزاد است. برای رسیدن به هر صومعه باید از چندین پله سنگی حکاکی شده در صخره‌ها بالا بروید و داخل آن، شمع‌های سوسوزن، نمادهای مذهبی، نقاشی‌های دیواری بیزانسی و عود سوزان را تماشا کنید.

ساعات کار این‌جا متفاوت است و برای دیدن هر شش صومعه باید حداقل یک روز را در این منطقه بگذرانید. نزدیک‌ترین شهر کالامباکاست. اقامت در این جا را حتما در فهرست سفر خود در نظر بگیرید، زیرا مکانی دلپذیر و آرام برای بازدید است، با هتل‌های کوچک و رستوران‌های خانوادگی که غذاهای سنتی سرو می‌کنند.

علت شهرت یونان

حیف است در معرفی یونان از فلاسفه آن یادی نکنیم. یونان به خاطر فیلسوفان باستانی خود مانند افلاطون، فیثاغورث، سقراط و ارسطو مشهور است. این شهر به عنوان مهد دموکراسی در غرب شناخته می‌شود. آن‌ها بازی‌های المپیک و تئاتر را اختراع کردند.

یونانیان باستان، معابد تاریخی را با ستون‌های یونانی اختراع کردند. این کشور از سیستم نوشتاری استفاده می‌کرد که برای اکثر مردم غیرقابل خواندن است. این کشور همچنین به خاطر غذا و نوشیدنی‌اش معروف است. جزایر یونان، دلفی و دودونا، آکروپولیس آتن؛ دوازده المپیکی، خدایان پانتئون یونانی، هومر نخستین شاعر غرب تنها بخشی از عوامل شهرت یونان هستند.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات