غذا در مجارستان

6 سال پیش 0 دیدگاه

انواع غذا در مجارستان به دلیل طعم تند و وجود پاپریکا و گولاش در ترکیب خود در سرتاسر جهان مشهور است. کشف دنیای غذای مجارستانی برای هر بازدید کننده خارجی، سفری لذت‌بخش است. بنابراین جای تعجب نیست که غذاهای خاص به بخشی جدایی‌ناپذیر از میراث فرهنگی ما تبدیل شده‌اند. غذاهای مجارستانی که شهرت جهانی دارند به دلیل غذاهای لذیذ، چاشنی‌های شدید و طعم بی‌نظیرشان به شایستگی محبوب هستند.

چیزی که قبلا برای ما آشناست، غذای روزمره گاهی برای یک خارجی تجربه‌ای شگفت‌انگیز، غیرعادی و در عین حال جدید و خاص است. ما 10 تا از بهترین غذاهای مجارستان را بر اساس نظرات خارجی‌ها انتخاب کرده‌ایم. در مقاله ما، می‌توانید تاریخچه کوتاه غذاها، حقایق جالب، این که آن‌ها را از چه موادی باید تهیه کنید و فهرستی از غذاهایی که بیشترین تأثیر را بر بازدیدکنندگان خارجی داشته‌اند را بیابید.

غذاهاي مجارستاني

در اینجا، می‌توانید برخی از رایج‌ترین غذاهای مجارستان و این که چه چیزی هر یک از این وعده‌ها را منحصربه‌فرد می‌کند، بیاموزید. با اطلاعاتی که در این مقاله خواهید آموخت، هرگز مجبور نخواهید شد برای مدت طولانی به ایده‌هایی برای شام فکر کنید. برای شروع سفر خود از طریق غذا در مجارستان، بیایید با غذاهای اصلی مجارستانی شروع کنیم:

رَنتُت چایت (Rántott Sajt)

پنیر سرخ شده یک غذای معروف مجارستان است که به عنوان غذای اصلی از آن لذت می‌برند. با یک پنیر غلیظ نیمه سفت تهیه می‌شود که بر روي نان می‌زنند و سرخ می‌کنند تا طلایی و ترد شود.

 این غذاي مجارستاني اگرچه ساده است، اما ترکیبی عالی از پنیر نیمه ذوب شده و پوششی ضخیم و ترد را به همراه دارد. این غذای رایج رستورانی به طور سنتی در کنار سیب‌زمینی سرخ کرده، برنج، سالاد و چاشنی‌های مختلف مانند سس مایونز، خامه ترش یا تارتار – ترکیبی با طراوت از ماست و مایونز – سرو می‌شود.

رَکُت کرامپلی (Rakott Krumpli)

ركت كرامپلي یکی از لذیذترین غذاها در مجارستان است که اگرچه تهیه آن کار بسیار پر زحمتی است، اما معمولا ارزش تلاش را دارد و جدای از حوصله، نیازی به تجربه آشپزی زیادی ندارد. اولین دستور رسمی گراتين سیب‌زمینی در نسخه 1840 کتاب آشپزی ملی مجارستان István Czifray ظاهر شد و اساسا با سیب‌زمینی، خامه ترش، تخم مرغ، سوسیس و بیکن تهیه می‌شد. امروزه ما می‌توانیم نسخه‌های اضافی زیادی پیدا کنیم، می‌توان گفت به تعداد خانه‌ها، گراتين وجود دارد.

یک گراتين سریع از سیب‌زمینی، سوسیس، تخم مرغ و خامه ترش تهیه می‌شود. همه مواد را به صورت ورقه‎ای برش و آن‌ها را در یک فر قرار می‌دهیم. لایه زیرین و رویی باید لایه‌های سیب‌زمینی باشد، اما همه چیز را می‌توان بین آن‌ها مخلوط کرد. برخی افراد دوست دارند روی آن را با چند تکه بیکن ترد بپاشند، اما این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

چیکن پاپریکاش  (Chicken Pappikash)

پاپریکاش مرغ مجارستانی به عنوان یک خورشت روستایی که در یک دیگ بزرگ روی آتش پخته می‌شد، منشاء گرفت. به طور سنتی با ران و پای مرغ تهیه می‌شود که در کنار پیاز و در آبگوشت غلیظ و با طعم پاپریکا پخته می‎شود. اگرچه پاپریکا شبیه خورشت برشته کلاسیک است، اما مشخصه پاپریکا با افزودن خامه ترش و گاهی آرد است که همیشه در آخر به آن اضافه می‌شود تا سس نرم و خامه‌ای ایجاد شود.

 پاپریکاس یک غذای معمولی در رستوران و همچنین یک غذای دلچسب خانگی است که به طور سنتی با کوفته‌های گالواسکا یا چیپوتل، پاستا، سیب‌زمینی آب‌پز یا پولنتا تکمیل می‌شود.

لانگوش  (Langos)

 بسیاری از مجارستانی‌ها این خمیر نان سرخ شده را با تعطیلات تابستانی که در دریاچه بالاتون می‌گذرانند، مرتبط می‌دانند، اما خوشبختانه langos در تمام طول سال در دسترس است. در بهترین حالت، اين غذای مجارستانی ترد و طلایی است. برای به یادماندنی‌ترین تجربه، آن را با سیر و خامه ترش و پنیر رنده شده، امتحان کنید. لانگوش غذای معروف مجارستان است که با سرخ کردن خمیر اصلی متشکل از آب، آرد، مخمر، شکر و نمک تا زمانی که رنگ آن طلایی-قهوه ای شود، درست می‌شود. به جای آب می‌توان از خامه ترش، شیر یا ماست استفاده کرد.

 لانگوش به‌طور سنتی به‌ عنوان میان‌وعده و به ‌صورت تازه و گرم مصرف می‌شود و می‌توان آن را با هر چیزی از خامه ترش و پنیر رنده‌شده گرفته تا سس سیر و نمک اضافه کرد، اگرچه اغلب به‌صورت ساده مصرف می‌شود. نام این غذا از کلمه láng به معنی شعله گرفته شده است، زیرا در اصل در نزدیکی شعله‌های آتش آجری پخته می‌شد، برخلاف امروز که به طور منظم در روغن سرخ می‌شود. برخی معتقدند که langos تحت تأثیر ترکیه ایجاد شده است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که از غذای رومیان باستان الهام گرفته شده است.

کُلکُت کاپوشتا (Töltött Káposzta) 

کلم شکم پر یک غذای لذیذ شناخته شده در بسیاری از کشورها از جمله مجارستان است. سنت ترکی بسته‌بندی گوشت در داخل برگ‌های سبزیجات در دوره عثمانی پذیرفته شد، بنابراین رول‌های کلم متولد شدند. نسخه محلی با یک بستر کلم ترش و یک بسته بزرگ خامه ترش از انواع منطقه‌ای آن متمایز می‌شود. این کلم‌های شکم پر خوشمزه یک غذای زمستانی دوست‌داشتنی و در هر جشن عروسی مجارستانی ضروری است.کلم شکم پر نیز یک غذای سنتی عید پاک و کریسمس است. اگرچه این غذا در درجه اول یک غذای خانگی است، اما اکنون بارهای مجارستانی آن را در منوی خود سرو می‌کنند.

گولاش  (Goulash)

یکی از محبوب‌ترین انواع خورشت و غذا در مجارستان و یک نماد ملی واقعی که می‌تواند به زندگی شبانی دشت‌های بزرگ مرتبط باشد. در گذشته، چوپان‌ها حیوانات را از سکونتگاه‌ها دور می‌کردند و اغلب مجبور بودند خودشان غذا بپزند، بنابراین همیشه سبزی و گوشت با خود مي‌برند. این غذا به دلیل فلفل قرمز، رنگی زیبا و طعمی عالی دارد.

می‌توان آن را از هر نوع گوشتی تهیه کرد، اما گوشت گاو یا خوک بیشتر توصیه می‌شود. دستور زیادی وجود دارد، در اصل سیب‌زمینی، هویج، پیاز، فلفل قرمز، نمک، فلفل و زیره در آن گنجانده شده است، اما گولاش با کلم ترش، طعم‌دار می‌شود. گولش لوبیا اما در برخی جاها با کلم‌پیچ مزه‌دار میشود.

براسویی  (Brassói)

یک غذا در مجارستان به شكل محبوب، براسويي است که نه مورد علاقه بسیاری بوده و هنوز هم سراغ آن می‌روند.  داستان‌های بی‌شماری در اطراف براسويي می‌چرخد. یکی از داستان‌هایی که به براسو مربوط می‌شود، این است که به گفته برخی، دستور پخت براسو توسط گروف ناندور، سرآشپز MÁV Utasellátó در سال 1948 در قطاری که بین بوداپست و براسو حرکت می‌کرد، اختراع شد.

داستان دیگر این است که به گفته سرآشپز György Dózsa، یک کتاب آشپزی قرن نوزدهمی خورشت گوشت گاو با سیر را به عنوان یک غذای Brasov توصیف می‌کنند که از گوشت گاو با سیر و سیب‌زمینی برشته شده روی بیکن سرخ‌شده تهیه می‌شود. اندره پاپ، مدیر پینس ماتیاس در وین، همچنین ادعا می‌کند که براسويي را متعلق به خود می‌داند، طبق ادعای خود او دستور یک مسابقه نوآوری مواد غذایی را در سال 1950 ایجاد کرد و به یادگار این نام را به آن داد.

طبق داستان دیگری، همسر صاحب میخانه ویس در اوبودا این غذاي مجارستاني را برای تولد استاد نجار کارولی براسوی اختراع کرد. هر کسی باید خودش تصمیم بگیرد که به کدام یک از این داستان‌ها اعتقاد دارد.

دُبُش تُرته  (Dobos Torte)

شیرینی‌پز مجارستانی به نام یوزف سی دوبوس برای اولین بار در سال 1885 در نمایشگاه ملی بوداپست تورت دوبوس را معرفی کرد. این یک کیک گرد است که از 5 اسفنج نازک تشکیل شده است. لایه‌های کیک و پنج لایه باترکریم شکلاتی.

برای جلوگیری از خشک شدن آن، روی کیک یک لایه براق از کارامل سفت نیز وجود دارد، در حالی که کناره‌ها اغلب با آجیل آسیاب‌شده پوشانده می‌شود. قبل از سفت شدن لایه کارامل باید با چاقوی مخصوص دوبوس به صورت ورقه‌ای بریده شود و تکه‌های کارامل روی کیک چيده شود.

(Somlol Galuska)

از خوراکی‌های مجارستان به اتفاق آرا به Somlói galuska، یک دسر خوشمزه و غیرقابل از دست دادن و ساخته شده از کیک اسفنجی، لایه‌بندی شده با خامه شکلاتی، مغز گردو و خامه زده شده است. تاریخچه آن به سال 1950 برمی‌گردد، زمانی که پیشخدمت رستوران افسانه‌ای گوندل (Károly Gollerits) این دسر بدیع را تصور کرد.

با این حال، اولین کیک مورد علاقه عموم تنها در سال 1958 توسط Béla Szőcs، شیرینی‌پز چیره دست ساخته شد که کیک او برنده جایزه در نمایشگاه جهانی بروکسل شد. از آنجایی که خانواده سازنده دستور اصلی را مخفی نگه می‌دارند، Somlói galuska تهيه شده در جاهای دیگر از نظر شکل و آماده سازی متفاوت است، اما همیشه همان مواد اولیه را دارد.

با گذشت زمان، Somlói galuska توسط بسیاری مورد تجدید نظر و مدرنیته قرار گرفت و حتی برخی از مکان‌ها نسخه امضا شده خود را ایجاد کردند. یکی از بهترین‌ها قطعا در رستوران ستاره‎دار میشلین اونیکس سرو می‌شود. با این حال، اگر به دنبال بهترین خوراکی مجارستانی از نسخه کلاسیک هستید، به رستوران Gundel بروید. این رستوران برنده جوایز متعدد، مکانی پیشرو، درجه یک و مجلل با بیش از 100 سال سابقه موفق است. کیفیت عالی این رستوران در قیمت منعکس شده است، اما Somlói galuska معروف آن‌ها ارزش امتحان کردن را دارد.

کرمِز  (Krémes)

نسخه مجارستانی کرمشنیت معروف با نام krémes به معنای کرمی است. دو لایه خمیر پف‌دار را با مقدار زیادی کرم شیرینی پف‌دار ترکیب می‌کنند. اگرچه دستور پخت کمی مدرن شده است، اما خامه شیرینی كه خامه‌ای کلاسیک است باید سبک و مطبوع باشد، در حالی که رویه آن معمولا با پودر قند پاشیده می‌شود. این دسر که به ‌طور سنتی به شکل برش‌های بزرگ و مستطیلی سرو می‌شود، یک دسر کلاسیک مجارستانی است و یکی از اصلی‌ترین شیرینی‌‌ها متعدد در سراسر کشور به شمار می‌رود.

همان‌طور که می‌بینید، هیچ کمبودی در غذاهای خوشمزه مجارستانی وجود ندارد. چه بخواهید این غذاها را در خانه درست کنید یا اگر قصد سفر به مجارستان را دارید، این غذاها به راحتی و با طعم عالی خود همه سليقه‌ها را در نظر مي‌گيرند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات