جزایر سیشل آفریقا + دانستنی‌های سفر به این جزایر بهشتی

7 ماه پیش 0 دیدگاه

مجمع‌الجزایر سیشل کجاست؟

مجمع‌الجزایر سیشل کشوری جزیره‌ای است که با حدود 115 جزیره بسیار زیبا، پوشش گیاهی سرسبز استوایی، سواحل زیبا و تنوع گسترده‌ای از جانداران در غرب اقیانوس هند واقع شده است. جزایر اصلی سیشل حدود 1000 مایلی (1600 کیلومتری) شرق کنیا و حدود 700 مایلی (1100 کیلومتری) شمال شرقی ماداگاسکار قرار دارند. پایتخت این کشور ویکتوریاست که در جزیره ماهه (Mahe) واقع شده است.

نکته جالب اینکه این کشور تنها کشور قاره آفریقاست که دارای شاخص توسعه انسانی با درصد مثبت و بسیار بالایی است. زبان گویش در این کشور انگلیسی، فرانسوی و کرویل سیشلی (زبان محلی) است. 93 درصد افراد این کشور را مردم بومی تشکیل می‌دهند و اکثرا مسیحی هستند. این کشور با جمعیت تقریباً 100 هزار نفری یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای قاره آفریقا به حساب می‌آید.

نکته قابل توجه این است که با وجود این همه جزیره، تنها یک‌سوم آن‌ها قابلیت سکونت دارند و 90 درصد جمعیت این کشور در جزیره اصلی این کشور یعنی ماهه (Mahe) ساکن هستند. جزایر سیشل آفریقا دپس از مستعمره فرانسه و سپس واگذاری به بریتانیا، در 1976 استقلال یافتند.

آنچه سبب شده است امروز درباره این کشور حرف بزنیم، آب و هوای خوب و پوشش عالی آن است که سبب شده هرساله گردشگران زیادی از این جزایر دیدن کنند. در ادامه به بررسی این جزایر می‌پردازیم و ویژگی‌های آنان را برای شما بیان می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

تاریخ مختصر جزایر سیشل؛ از استعمار تا آزادی

تاریخ جزایر سیشل به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. با استناد به شواهد تاریخی و باستان‌شناسی می‌توان گفت جزایر سیشل در گذشته محل اقامت برخی سکنه‌های قدیمی آفریقا و مهاجرانی از قاره هند و اروپا بوده است، اما در قرون وسطی، در سال 1501 این جزایر را واسکو دوگاما کشف کردند.

تا قرن شانزدهم، سیشل تحت تأثیرات مختلفی از سوی مستعمرگران اروپایی قرار داشت. در سال ۱۷۵۶، اقدامات تجاری و استعماری فرانسوی در این منطقه آغاز شد و در سال 1794 جزایر سیشل به‌عنوان یک مستعمره فرانسوی تشکیل شدند. در سال 1794 جزایر سیشل به دست بریتانیا افتاد و در سال 1814 رسماً یکی از مستعمره‌های بریتانیا شد. در سال 1830 و در دوره برده‌داری، بسیاری از بردگان آزاد شدند به این جزایر آمدند. همچنین جزایر سیشل از سده نوزدهم یکی از مکان‌های محبوب برای تفریح اشراف‌زادگان بریتانیایی بود.

سیشل در سال ۱۹۷۶ استقلال یافت و در ۱۹۷۷ فرانس آلبرت رنه، نخست‌وزیر وقت کودتایی را علیه جیمز مانشام (رئیس‌جمهور وقت سیشل) رهبری کرد و موفق شد نظام سوسیالیستی را به‌صورت تک‌حزبی در کشور برقرار کند. اقداماتی برای سرنگونی حکومت آلبرت رنه صورت گرفت، اما تمامی آن‌ها ناکام ماندند. سپس در سال 1992 حکومت جزایر سیشل تصمیم گرفت انتخابات چندحزبی برگزار کند. آلبرت رنه تا سال 2004 ریاست حکومت را بر عهده داشت و بعد از آن جیمز میشل که به کشور بازگشته بود، در انتخابات پیروز شد و از سال 2004 تاکنون رئیس‌جمهور جزایر سیشل آفریقا بوده است.

جزایر سیشل در آفریقا

آب و هوای سیشل چگونه است؟

سیشل، یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان، از دو گروه جزیره اصلی تشکیل شده است: گروه ماهی متشکل از بیش از 40 جزیره مرکزی کوهستانی و گروه دوم با بیش از 70 جزیره صاف و مرجانی.

آب و هوای این جزایر گرمسیری اقیانوسی است و تغییرات دمایی کمی در طول سال تجربه می‌کند. دمای روزانه در بعدازظهر به 26 درجه افزایش و در شب تا 21 درجه هم کاهش می‌یابد. سطح بارندگی از جزیره‌ای به جزیره دیگر بسیار متفاوت است. در ماهه، میزان بارندگی سالانه از 2300 میلی‌متر در سطح دریا تا 3560 میلی‌متر در دامنه‌های کوه متغیر است. رطوبت به‌طور مداوم بالاست، اما در مناطقی که بادها همواره در حال وزش هستند تا حدودی رطوبت بهبود می‌یابد.

تنوع بی‌نظیر گیاهی و جانوری سیشل

از حدود 200 گونه گیاهی یافت‌شده‌، حدود 80 گونه منحصر به جزایر سیشل هستن. یکی از گونه‌های جالب این جزیره کوکو دمر است که تنها در دو جزیره یافت می‌شود. همچنین میوه‌ای تولید می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین میوه‌های شناخته‌شده است و به‌دلیل خواص  دارویی با ارزش است. دولت سیشل به دقت، کمیت و وضعیت درختان توجه دارد. اگرچه قوانینی برای جلوگیری از برداشت بیش‌ازحد تنظیم شده، شکار غیرقانونی یک از مسائل نگران‌کننده جزایر سیشل است.

حیات‌وحش این منطقه شامل مجموعه بسیار متنوعی از گونه آبی، از جمله بیش از 900 گونه شناسایی‌شده ماهی است. لاک‌پشت‌های دریایی سبز و لاک‌پشت‌های غول‌پیکر نیز در این جزایر زندگی می‌کنند. گونه‌های بومی شامل پرندگانی مانند بلبل سیشل، سوئیفتلت‌ها (نوعی پرنده)، چندین گونه از قورباغه‌های درختی، حلزون‌ها، مارها، آفتاب‌پرست‌ها و... می‌شود.

تلاش‌های چشمگیری برای حفظ تنوع زیستی جزایر انجام شده است. دولت سیشل چندین منطقه حفاظت‌شده طبیعی و پارک‌های دریایی، از جمله جزایر آلدابرا و پارک ملی والی دومای را که هر دو میراث جهانی یونسکو هستند ایجاد کرده است. جزیره آلدابرا جزیره مرجانی بزرگی است که محل حفاظت‌شده‌ای برای ده‌ها هزار لاک‌پشت غول‌پیکر، قدیمی‌ترین موجودات زنده جهان به شمار می‌آید که تلاش‌های حفاظتی دولت برای جلوگیری از انقراض آن‌ها ثمربخش بوده است.

پارک ملی والی دومای تنها جایی است که هر شش گونه نخل بومی سیشل، از جمله کوکو دومر در آن یافت می‌شوند. جزیره کیوریوز نیز پناهگاهی برای پرندگان خشکی است که بسیاری از آن‌ها بومی جزایر هستند؛ از جمله پرنده آفتابی سیشل (نوعی مرغ مگس‌خوار) و خرچنگ براش سیشل.

آب و هوای جزایر سیشل

آشنایی با معروف‌ترین جزایر سیشل

جزایر بسیار زیباتری در سیشل در مقایسه با آنچه در پایین معرفی می‌کنیم وجود دارند. با این حال بسیاری از آن‌ها از بقیه جزایر خیلی دور هستند و چند روز زمان نیاز است تا با قایق به آنجا بروید. برخی دیگر از جزایر سیشل استراحتگاه‌های خصوصی هستند که تنها درصورت اقامت می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید؛ بنابراین جزایری را به شما معرفی می‌کنیم که به روی عموم باز هستند و در تور آفریقای جنوبی می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید:

  1. جزیره ماهه (Mahe)؛ اصلی‌ترین جزیره سیشل

بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین جزیره سیشل، ماهه، محبوب‌ترین مقصد سیشل و یکی از شهرهای توریستی آفریقای جنوبی است. این جزیره دارای فرودگاه بین‌المللی و تنوع زیادی از هتل‌های بزرگ و استراحتگاه‌های لوکس است. ماهه بیش از آن چیزی است که می‌توانید در طول تعطیلات خود از آن بازدید کنید. این مکان سواحل زیادی دارد. همچنین شما می‌توانید از پایتخت سیشل، ویکتوریا با بازارهای شلوغ محلی و باغ‌های گیاه‌شناسی دیدن کنید. همچنین مکانی عالی برای پیاده‌روی و کاوش در جنگل، تماشای آبشارها و مناظر خیره‌کننده است.

جزیره ماهه سیشل

  1. جزیره پراسلین (Praslin)؛ آرام و دیدنی

پراسلین دومین جزیره بزرگ سیشل است، اما نمی‌توان آن را با ماهه مقایسه کرد؛ درحالی‌که تقریباً 80000 نفر در ماهه زندگی می‌کنند، تنها حدود 6500 نفر در پراسلین ساکن هستند. این جزیره بسیار کمتر توسعه‌یافته، کم‌جمعیت و بسیار آرام تر است. برخی از زیباترین سواحل جهان را در پراسلین خواهید دید؛ مانند آنسه لاتزیو (Anse Lazio)، آنسه ژورژت (Anse Georgette) یا کوت دُر (Cote d’Or). منطقه زیستی والی دو مال و جنگل‌های بارانی استوایی.

  1. جزیره لادیگ آفریقا (La Digue‌)؛ شن‌های سفید و صخره‌های بزرگ

لادیگ کوچک‌ترین جزیره از سه جزیره مسکونی اصلی سیشل و با جمعیتی حدود 3000 نفر، ترکیبی عالی از فرهنگ محلی و سواحل سفید و زیبای سیشل است. این جزیره با مساحتی معادل 10 کیلومتر مربع، اصیل‌ترین تجربه سفر در سیشل را برای شما به ارمغان می‌آورد. شما می‌‌توانید کل جزیره را با دوچرخه جست‌وجو کنید و از سفرتان لذت ببرید. یکی از زیباترین سواحل این جزیره، ساحل دارژان آنسه سورس (D’Argent Anse Source) است که با شن‌های سفید و صخره‌های گرانیتی غول‌پیکر شما را مات و مبهوت خود می‌کند.

جزیره لادیگ آفریقا

بهترین زمان سفر به سیشل

بهترین زمان برای سفر به جزایر سیشل، به ترجیحات شما و نیازهای سفرتان بستگی دارد، اما درمجموع جزایر سیشل آب و هوای گرمسیری دارند که تا حدی ثبات دارد و تقریباً در طول سال دمای بالایی را حفظ می‌کند. با این حال، دو فصل عمده خشک و بارانی در سیشل وجود دارند.

فصل خشک در سیشل از اول اردیبهشت تا اوایل مهر ماه است که آب و هوای آن کمتر مرطوب بوده و باران کمتری دارد. این فصل می‌تواند بهترین زمان برای سفر به سیشل باشد؛ زیرا آب و هوا خشک و آفتابی و شرایط برای فعالیت‌های دریایی و تفریحات مختلف مناسب است.

اگر علاقه‌مند به مشاهده طبیعت بکر و زیبایی‌های گیاهی و جانوری سیشل هستید، فصل بارانی که از اواسط مهر تا اوایل اردیبهشت ماه است، ممکن است مناسب‌تر باشد. در این فصل، جزایر سیشل به‌طور فزاینده‌ای سبز و زیبا می‌شوند و تماشای گیاهان، جنگل‌ها و حیات‌وحشش آن را بی‌نظیر می‌کند، اما باید توجه داشته باشید در این فصل بارش باران بیشتر است و برخی فعالیت‌ها ممکن است متأثر از این امر شوند. برای اطلاع بیشتر، مقاله بهترین فصل سفر به آفریقای جنوبی را بخوانید.

سخن پایانی

سفر به جزایر سیشل تجربه‌ای فوق‌العاده و ماندگار است. این مجموعه جزایر در اقیانوس هند واقع شده است و محیط بکر و طبیعت آن هر عاشق طبیعت و دریاگردی را شگفت‌زده می‌کند. آب و هوای گرم و معتدل، سواحل زیبا با شن‌های سفید و دریاهای شفاف، غارهای طبیعی و گوناگونی فرهنگ و تاریخ این جزایر، مسیری است که همه گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. سفر به سیشل فرصتی برای استراحت و آرامش در محیطی طبیعی و خیره‌کننده و تجربه بی‌نظیری از زیبایی است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات