عجایب هفتگانه جهان؛ قدیم و جدید

14 روز پیش 0 دیدگاه

در این دنیا عجایبی وجود دارند که دیدن آن‌ها از پشت شیشه مانیتور یا صفحه موبایل حق مطلب را ادا نمی‌کند، بلکه باید به آن‌ها سفر کنیم تا شگفت‌زده شویم. از عجایب هفتگانه جهان قدیم، تنها اهرام جیزه مصر باقی مانده‌اند و البته بقایایی از معبد آرتمیس، مقبره هالیکارناسوس و فاروس اسکندریه که همه آن‌ها ارزش بازدید دارند. با وجود این موضوع، عجایب هفتگانه جهان جدید هنوز وجود دارند و می‌توانید شخصاً از آن‌ها بازدید کنید، اما برای اینکه بدانید عجایب هفتگانه جهان کدام‌اند این مطلب را تا پایان بخوانید.

عجایب هفتگانه جهان قدیم

این عجایب مجموعه‌ای از بهترین دستاوردهای معماری و مجسمه‌سازی حوزه دریای مدیترانه و خاورمیانه هستند. منطقه‌ای که در آن زمان، پیشرفته‌ترین تمدن‌ها را در خود جای داده بود. این عجایب را آنتی‌پاتر صیدایی و شخصی ناشناخته، دویست سال قبل از میلاد مسیح فهرست کردند

اهرام جیزه (مصر)

بیشتر ما حتی اگر هیچ‌کدام از عجایب هفتگانه جهان قدیم را نشناسیم، اهرام مصر را می‌شناسیم. هرم بزرگ جیزه (هرم خوفو) بزرگ‌ترین مورد از اهرام سه‌گانه است و بیش از 3800 سال به‌عنوان بلندترین ساخته دست بشر محسوب می‌شده است. مصرشناسان می‌گویند قدیمی‌ترین عجایب هفتگانه باستانی و تنها موردی که تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده مقبره‌ای برای فرعون سلسله چهارم مصر، یعنی خوفو ساخته شده است.

باغ‌های معلق بابل (نامشخص)

اعتقاد مورخان بر این است که باغ‌های معلق بابل، مجموعه‌ای از تراس‌های کنده‌کاری‌شده با طیف گسترده‌ای از درختان، درختچه‌ها و شاخه‌های انگور بوده است. این مورد از عجایب هفتگانه جهان قدیم کاملاً از بین رفته و هیچ اثری از آن باقی نمانده است. تنها چیزی که درباره آن می‌دانیم، به قصه‌ها و افسانه‌ها برمی‌گردد، اما به نظر می‌رسد این مکان احتمالاً جایی در عراق یا سوریه امروزی بوده‌ است.

مجسمه زئوس در المپیا (یونان)

مجسمه زئوس در المپیا، تندیسی عظیم و پر زرق ‌و برق از ایزد یونانی روی تختش بوده و ارتفاعی معادل 12.5 متر داشته است. کشف مجدد کارگاه فیدیاس آتنی در دهه 1950 مشخص کرد که این مجسمه حدود 430 سال پیش از میلاد توسط این مجسمه‌ساز بزرگ ساخته شده است.

قاب چوبی مجسمه زئوس با ترکیبی از صفحات طلا و عاج و تخت زئوس با آبنوس، عاج، طلا و سنگ‌های قیمتی تزئین شده بود. سرنوشت مجسمه نامعلوم است، اما چندین روایت احتمالی از تخریب آن وجود دارد؛ از جمله اینکه مجسمه در اثر آتش‌سوزی از بین رفته است. یونان یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان و دارای عجایب معماری و هنری زیادی است که با خرید تور اروپا می‌توانید بسیاری از آن‌ها را ببینید.

معبد آرتمیس در افسوس (ترکیه)

قدیمی‌ترین نسخه معبد آرتمیس مربوط به عصر برنز است، اما معبدی که یکی از عجایب هفتگانه جهان قدیم شمرده می‌شود، بنایی است که در قرن ششم پیش از میلاد در شهر افسوس ساخته شده بود. این موضوع بیشتر به‌دلیل عظمت آن بوده است. معبد آرتمیس را حدود 550 سال قبل از میلاد کرسیفرون، معمار کرتی و پسرش متاژنس طراحی و ساخته‌اند. این معبد در آن زمان ابعادی دو برابر دیگر معابد یونانی از جمله پارتنون داشت.

معبد آرتمیس در سال 356 قبل از میلاد، پس از یک آتش‌سوزی بزرگ بازسازی شد، اما مدتی بعد طی حمله‌ای ویران شد و هرگز دوباره ساخته نشد. امروزه تعداد انگشت‌شماری از ستون‌های این معبد قدرتمند و مقادیری از بقایای آن در ترکیه امروزی باقی مانده است و همچنان ارزش بازدید را دارد.

مقبره هالیکارناسوس (ترکیه)

مقبره هالیکارناسوس یکی از عجایب هفتگانه جهان قدیم است که بین سال‌های 353 تا 350 پیش از میلاد ساخته شده است. این مکان مقبره ماسولوس، ساتراپ هخامنشی و فرمانروای کاریا بود. معماران و هنرمندان یونانی به دستور خواهر-همسر ماسولوس مقبره‌ای به ارتفاع تقریباً 45 متر با نقش‌برجسته‌های مجسمه‌سازی ساختند که امروزه دیگر وجود ندارد. احتمال می‌رود این مقبره به‌دلیل زلزله ویران شده باشد. البته عناصر زیادی از این مقبره در ساخت قلعه بدروم استفاده شدند که هنوز هم موجود است و در ترکیه امروزی قرار دارد. برخی دیگر از قطعات مانند مجسمه‌های آن نیز در موزه بریتانیا واقع در لندن قرار دارند.

تندیس غول رودس (یونان)

تندیس غول رودس مجسمه‌ای برنزی از خدای خورشید یونانی هلیوس بود که به مناسبت جشنی برای دفاع موفقیت‌آمیز از شهر رودس ساخته شد. اعتقاد بر این است که این مجسمه در سال 280 پیش از میلاد با ارتفاع حدوداً 34 متر در بالای یک پایه مرمری 15 متری در بندر رودس قرار گرفته بود. تا زمانی که در سال 226 پیش از میلاد، در جریان زلزله از ناحیه زانو شکست. گزارش‌ها حکایت می‌کنند که بقایای آن 800 سال پس از سقوط، توسط اعراب ذوب شده و به یک تاجر یهودی از ادسا فروخته شد.

فاروس اسکندریه (مصر)

فانوس یا فاروس اسکندریه یکی دیگر از عجایب هفتگانه جهان قدیم است که حدود 280 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. تخمین زده می‌شود که فانوس دریایی معروف جهان باستان، حداقل 100 متر ارتفاع داشته باشد؛ به طوری که تنها دست‌ساخته بشر در آن زمان که ارتفاع بیشتری داشته است، اهرام جیزه بوده‌اند. بقایای فاروس اسکندریه، از جمله ستون‌های گرانیتی عظیم آن که در اثر زلزله به‌شدت آسیب دیده‌اند، هنوز در بندر اسکندریه قرار دارند. همچنین امکان غواصی در بقایای آن فراهم است.

عجایب هفتگانه جهان جدید

حال باید دید عجایب هفتگانه جهان جدید کدام‌اند. اگر بخواهیم ده تا از عجایب دنیا را نام ببریم، قطعاً هفت مورد از این‌ها عجایب هفتگانه جهان جدید هستند. فهرست عجایب جهان جدید، در سال 2000 توسط بنیادی سوئیسی تهیه شد. برای تعیین موارد حاضر در این لیست، 100 میلیون رأی از سراسر جهان جمع‌آوری شد. البته سازه‌هایی مثل برج ایفل و برج پیزا، در لیست‌های دیگر مربوط به عجایب هفتگانه دنیای جدید وجود دارند که در مطالب دیگر، به آن‌ها می‌پردازیم.

دیوار بزرگ چین (چین)

دیوار بزرگ چین که برای دفاع از پادشاهی میانه در برابر مهاجمان ساخته شده بود، حدود 8800 تا 21.190 کیلومتر طول داشت. ساخت ‌و ساز این بنا در قرن هفتم پیش از میلاد آغاز شد و به مدت دو هزار سال ادامه یافت. امتدادهای مختلفی از دیوار چین وجود دارند و همه به یک دیوار منسجم وصل نمی‌شوند.

چیچن ایتزا (مکزیک)

چیچن شهری مقدس بود که ایتزا، در قرن پنجم پس از میلاد آن را ساخت. این شهر مایاها در قرن 9 و 10 میلادی به اوج رونق خود رسید. چیچن به معنای «دهانه چاه» است و ایتزا به معنی «جادوگران آب» به کسانی اطلاق می‌شود که آن را حدود سال 435 میلادی تأسیس کردند.

پترا (اردن)

شهر پترا که یکی از عجایب هفتگانه جهان جدید است طبق افسانه‌ها مکانی است که موسی به صخره برخورد کرده و باعث فوران آب شده است. این شهر که نام دیگر آن رز قرمز است، همچنان در هاله‌ای از رمز قرار دارد. پترا در اوج خود جمعیتی 30.000 نفری را درون خویش جای داده بود تا اینکه تغییر مسیرهای تجاری و زلزله باعث نابودی آن شد.

ماچو پیچو (پرو)

هدف اینکاها از ساخت این مجموعه از تراس‌ها، میدان‌ها، خانه‌ها و معابد یک راز باقی مانده است. این سایت گردشگری در کوه‌های آند واقع شده  و امتداد چشمگیر 5 مایلی دارد و شامل بیش از 150 بناست. بخش‌های مختلف ماچو پیچو، از طریق حدود 3000 پله سنگی به هم متصل می‌شوند.

مجسمه مسیح منجی (ریودوژانیرو، برزیل)

مجسمه مسیح منجی که درست پس از جنگ جهانی اول در مقابله با بی‌خدایی ساخته شد، مجسمه‌ای از هنر دکو محسوب می‌شود که بر فراز شهر ریودوژانیرو، سایه افکنده است. این مجسمه در قله 700 متری کوه کورکووادو در پارک ملی جنگلی تیجوکا، مشرف به شهر ریودوژانیرو قرار دارد. ارتفاع مسیح منجی از پایه خود 98 متر است و 2340 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. برای ساخت این مورد از عجایب هفتگانه جهان جدید، از بتن مسلح استفاده شده و شش میلیون کاشی سطح آن را پوشانده‌اند.

کولوسئوم (رم، ایتالیا)

کولوسئوم یکی از خیره‌کننده‌ترین عجایب هفتگانه جهان جدید، در قرن اول و به سفارش تیتونس پسر وسپاسیاس، امپراتور این سلسله ساخته شد. افتتاح این آمفی‌تئاتر با بیش از 100 روز بازی در سال 80 پس از میلاد انجام گرفت. این بازی شامل نبرد بین گلادیاتورها بود که با ظرفیت 50.000 تا 60.000 تماشاگر برگزار می‌شد. اگرچه مردان با حیوانات وحشی نیز می‌جنگیدند.  برخی تخمین می‌زنند که حدود 500.000 انسان و بی‌شمار حیوانات در کولسئوم کشته شده‌اند. برای تماشای این بنای باستانی، آژانس مسافرتی رز آبی تور ایتالیا را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای دریافت قیمت و مشاوره، می‌توانید با کارشناسان واحد فروش تماس بگیرید.

تاج محل (آگرا، هند)

تاج محل هترین نمونه از معماری مغولی است که در ساحل جنوبی رودخانه یامونا در آگرای هندوستان ساخته شده است. شاه جهان، پادشاه سلسله گورگانی به یاد سومین همسر ایرانی‌اش یعنی ممتاز محل، دستور ساخت این سازه مرمری را داده بود که بیش از 30 سال طول کشید و بیش از 20.000 معمار و صنعتگر در آن مشارکت داشتند. شاه جهان پس از مرگ خود در کنار همسرش، در ساختمانی که برای او ساخته بود به خاک سپرده شد.

سخن پایانی

حالا که می‌توانیم به سؤال «عجایب هفتگانه جهان کدام‌اند؟» پاسخ دهیم، چرا برای سفر حضوری به آن‌ها برنامه‌ریزی نکنیم؟ حداقل آن‌هایی که باقی مانده‌اند. کارشناسان فروش آژانس مسافرتی رز آبی، آماده پاسخگویی در زمینه خرید انواع تورهای اروپایی، تورهای آمریکای جنوبی، تور مکزیک، تور چین، تور هند، تور مصر و تور ترکیه برای بازدید از عجایب هفتگانه دنیای قدیم و جدید و بقایای آن‌هاست.

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور سنگاپور - اندونزی

89990000
مشاهده

تور اسپانیا

49990000
مشاهده

تور اسپانیا-امارات

اسپانیا-یونان

49990000
مشاهده

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات