راهنمای سفر (بخش اول)

6 سال پیش 0 دیدگاه

لازمه داشتن یک سفر لذت بخش و خاطره انگیز علاوه بر داشتن برنامه ریزی، رعایت نکاتی است که باید قبل و حین سفر انجام داد. در این مقاله به ضروری ترین آن ها می پردازیم.

|| راهنمای سفر (بخش اول)

نكته

مهم نيست با چه كسي و با چه چيزي سفر مي كنيد اما يك سري نكات ضروري سفر وجود دارد كه بهتر است آن ها را رعايت كنيد تا مسافرت به ياد ماندني تري داشته باشيد.

نکات ضروری سفر (بخش اول)

1. واحد پول

ارز رايج در كليه كشورهاي اروپائي حوزه پيمان شنگن ، يورو مي باشد ، لذا از آوردن دلار جداً خودداري فرمائيد چون تبديل دلار به يورو مقرون به صرفه نمي باشد . لطفاً سعي نمائيد بخشي از ارز خود را به صورت يورو و دلار خرد همراه داشته باشيد تا در خريدهاي كوچك مثل خريد در سوپرماركت دچار مشكل نشويد. هتل ها و فروشگاه ها و يا راهنماي تور هيچگونه مسئوليتي در قبال خرد كردن 500 يوروئي و 100 دلاري ندارند و تنها بايد به بانك يا صرافي هاي معتبر مراجعه نماييد . ضمناً تعويض ارز با پول محلي در كشور مقصد را در صرافي هاي مجاز انجام دهيد . ما به شما پيشنهاد مي كنيم تا در كشورهاي اروپائي يورو ، كشورهاي آسيائي و آفريقاي جنوبي و برزيل دلار آمريكا ، در انگلستان پوند ، در استراليا دلار استراليا و در كانادا دلار كانادا همراه داشته باشيد . به دليل اينكه در كشورهايي مانند چين و يا حتي آفريقاي جنوبي عرضه پول هاي تقلبي به توريستها رواج دارد ، در اين خصوص راهنماي تور شما را راهنمايي خواهند كرد .

نکات ضروری سفر (بخش اول)

2. ارز مجاز

هر شخص مي تواند در فرودگاه هاي بين المللي در اقصي نقاط جهان حداكثر تا مبلغ 10/000 يورو يا 10/000 دلار همراه داشته باشد كه اين مبلغ مي بايست نزد هر نفر باشد ، اين در حاليست كه در فرودگاه امام خميني هر نفرمي تواند مبلغ 5/000 دلار امريكا يا معادل آن ، ارزهاي ديگر از كشور خارج نمايد . ميزان پول كافي براي مسافران محترم ، به تعداد نفرات خانواده و ساير هزينه هاي جانبي و شخصي بستگي دارد كه شامل خريد سوغاتي ، مكالمه هاي تلفني ، كرايه تاكسي ، خوراك و يا خشكشويي و غيره مي باشد.

نکات ضروری سفر (بخش اول)

3. كارت اعتباري

اگر كارت اعتباري در اختيار داريد ما به شما پيشنهاد مي كنيم تا آن را به همراه داشته باشيد چرا كه براي پرداخت هرگونه هزينه اين امكان را به شما مي دهد تا به راحتي اين كار را انجام دهيد . اصلي ترين كارت هاي اعتباري بين المللي عبارتند از MASTER CARD و VISA CARD. ضمناً كارتهاي بانكي ايراني در خارج از كشور قابل استفاده نمي باشند .

نکات ضروری سفر (بخش اول)

4. چمدان

هر مسافر فقط و فقط مي تواند يك چمدان بزرگ بعلاوه يك چمدان كوچك در سفر با خود به همراه داشته باشد . وزن مجاز چمدان بزرگ در پروازهاي ايران اير ،الاتحاد ، تركيش اير ، قطري و امارات ، حداكثر 30 كيلوگرم و در شركت هاي هواپيمائي اروپائي همچون آليتاليا ، اتريشي ، لوفت هانزا ، سوئيس اير و غيره حداكثر 23 كيلوگرم است . اضافه بار هر كيلو در حدود 40 يورو/ دلار مي باشد و شامل هيچگونه همكاري و انعطاف پذيري كارمندان خطوط هواپيمائي در فرودگاه ها نيست ، لذا در مديريت بار خود دقت فرمائيد . ما پيشنهاد مي كنيم كه از مبداء چمدان خود را بر اساس 23 كيلوگرم و يك بسته به ازاي هر نفر تنظيم نمائيد . اندازه چمدان نبايد از 158 سانتي متر (مجموع طول ، عرض و ارتفاع ) تجاوز كند . هرگز به درخواست افرادي كه از شما مي خواهند بسته يا چمداني را در فرودگاه مقصد به شخصي تحويل دهيد يا به دليل اضافه بارشان قصد دارند يكي از چمدان هاي خودشان را روي بار شما بگذارند جواب مثبت ندهيد . به ياد داشته باشيد كه با قبول كردن چمدان يا هر بسته اي از ديگران ، كليه مسئوليت مربوط به محتويات آن بر عهده شما خواهد بود و در صورت بروز هرگونه مشكلي شما به عنوان مالك آن شناخته مي شويد . هر نفر مجاز به داشتن يك چمدان دستي نيز مي باشد . اين چمدان بايد كوچك بوده طوري كه در زير صندلي يا محفظه بار بالاي سر شما در داخل هواپيما جا شود . حداكثر وزن چمدان 7 كيلوگرم مي باشد كه البته سايز آن هم مي بايست به ابعاد 25*35*55 سانتيمتر باشد و حمل و نقل اين چمدان به عهده خود مسافر است . در صورتي كه چمدان ديگري غير از اين چمدان براي ورود به هواپيما همراه داشته باشيد براي آن مي بايستي هزينه جداگانه اي پرداخت نمائيد . ضمناً در صورت مفقودي چمدان شما بايد فرم مربوطه را در فرودگاه مقصد در همان روز پر كرده و مراحل قانوني را طي نمائيد لازم به ذكر است راهنماي تور اطلاعات لازم را در اختيار شما قرار خواهند داد . از قرار دادن اجناس گران قيمت در چمداني كه به بار هواپيما تحويل مي دهيد جداً خودداري نمائيد .

نکات ضروری سفر (بخش اول)

5. هزينه غذا

پيشنهاد ما براي هر وعده غذا براي هر نفر 10 يورو يا 15 دلار به صورت روزانه است. اين بودجه شامل نوشيدني نيست . البته بستگي به نوع و درجه رستوران هم دارد . براي مثال بودجه ي يك راهنماي سفر براي وعده غذايي ناهار در رستوران در اروپا 25 تا 30 يورو ، در آسيا 15 تا 20 دلار ، در حالي كه در انگليس 22 تا 30 پوند به صورت روزانه است . وارد كردن كنسرو به اتحاديه اروپا و اكثر فرودگاه ها ممنوع ، ولي آوردن غذاهاي آماده بسته بندي شده در حد احتياج بلامانع است لطفاً توجه فرمائيد كه پخت و پز در داخل اتاق ها مطلقاً ممنوع و شامل جريمه نقدي است . در بيشتر هتل ها ، در تمام اتاق ها كشيدن سيگار ممنوع مي باشد و جريمه سنگين در بردارد . لذا جهت كسب اطلاعات بيشتر از راهنماي تور خود مشورت بخواهيد . در اطراف هتل هاي محل اقامت ، رستوران و سوپر ماركت وجود دارد و هزينه خريد در سوپر ماركت در اكثر كشورها مثل هزينه خريد در يك سوپر ماركت در ايران مي باشد . رستوران هايي مثل مك دونالد و يا KFC در اروپا استراليا ، كانادا و آفريقا به فراواني كشورهاي آسيائي نيست و بيشتر در مناطق توريستي ديده مي شوند . رستوران با غذاهاي محلي و گياهي در اطراف تمام هتل ها وجود دارد .

نکات ضروری سفر (بخش اول)

6. آب آشاميدني

با اين كه در بسياري از كشورها آب شير قابل نوشيدن مي باشد ما به شما پيشنهاد مي كنيم تا جايي كه ممكن است آب معدني خريداري فرمائيد . ( هزينه تمامي نوشيدني ها به عهده خود مسافر مي باشد . )

نکات ضروری سفر (بخش اول)

7. سيم كارت

كليه سيم كارت هاي همراه اول با خروج از آسمان ايران به صورت اتوماتيك رومينگ مي شوند و مكالمات با تعرفه كشور ميزبان محاسبه مي شود . درصدي از هزينه افرادي كه با شما تماس مي گيرند هم با شما خواهد بود . هزينه اضافه اي كه با روشن كردن موبايل منظور خواهد شد ، وجود ندارد . در بعضي از كشورهاي اروپائي و آفريقاي جنوبي سيم كارت ايرانسل نيز كار مي كند . بهترين گزينه براي افرادي كه دائم سفر مي كنند ، خريد سيم كارت هاي بين المللي در ايران است . جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به وب سايت خدمات دهنده سيم كارتتان در ايران مراجعه فرمائيد .

نکات ضروری سفر (بخش اول)

8. هتل ها

لطفاً به اين نكته مهم توجه فرمائيد كه استاندارد هتل ها در كشوهاي اروپائي با توجه به بافت تاريخي اين كشورها از نظر سايز اتاق با كشورهاي آسيائي مانند تايلند ، تركيه و دوبي كاملاً متفاوت است ، در بين كشورهاي اروپائي ، آفريقائي ، استراليا و كانادا نيز استانداردهاي متفاوتي از هتل ها وجود دارند . هتل هاي شما در كليه شهرها 4 ستاره يا 5 ستاره و در مناطق مناسب شهر انتخاب شده اند ولي بايد توجه فرمائيد كه امكاناتي مثل دمپائي ، مسواك در حمام و چاي ساز و يا اتو معمولاً در همه اتاق ها موجود نيست ، لذا اين وسايل را در صورت نياز به همراه بياوريد . سشوار ، شامپو و صابون در سرويس هتل ها پيش بيني شده است . در اكثر هتل ها اتاق سه تخته وجود ندارد و براي نفر سوم از تخت اضافه در اتاق هاي دو تخته استفاده مي شود .

نکات ضروری سفر (بخش اول)

9. ورود و خروج هتل

براي تحويل اتاق ها ما به شما پيشنهاد مي كنيم كه حتماً در اتوبوس منتظر بمانيد و به راهنماي تورتان اجازه دهيد هماهنگي هاي لازم را به عمل آورد . زمان تحويل گرفتن اتاق ها 14 الي 15 بعدازظهر مي باشد و زمان تحويل دادن اتاقها موقع خروج 12 ظهر مي باشد . وقت خروج از هتل نيز حتماً كليد يا كارت اتاق خود را به پذيرش هتل تحويل دهيد و اين امر را به اطلاع راهنماي تور خود برسانيد .

نکات ضروری سفر (بخش اول)

10. تخصيص اتاق ها

اگر شما با تور سفر مي كنيد و احساس مي كنيد كه اتاق شما تفاوت بارزي با اتاق بقيه مسافران تور دارد اين موضوع را با راهنماي تور خود در ميان بگذاريد . در برخي از هتل ها از شما تقاضاي سپرده نقدي براي استفاده احتمالي از ميني بار و ساير خدمات هتل خواهند داشت و در صورت عدم استفاده از خدمات فوق در موقع خروج ، سپرده ها به شما مسترد مي گردد .

نکات ضروری سفر (بخش اول)

11. هزينه هاي مازاد هتل

لطفاً نيم ساعت قبل از حركت اتوبوس از هتل به سمت فرودگاه ، كليد يا كارت اتاق خود را با هماهنگي راهنماي تور به پذيرش هتل خود تحويل داده و در صورت استفاده از خدمات غير رايگان هتل ( مانند ميني بار ، خشك شوئي ، رستوران و ... ) هزينه آن را پيش از خروج از هتل پرداخت نمائيد . هرگونه هزينه اضافي مانند خشكشوئي ، استفاده از تلفن و ... به عهده مسافرين محترم مي باشد . در بعضي از اتاق هاي هتل ، يخچال حاوي نوشيدني و يخ مي باشد ، قبل از مصرف نوشيدني ها حتما قيمت آنها را چك كنيد زيرا بعضي از آنها بسيار گران قيمت هستند .

نکات ضروری سفر (بخش اول)

12. صندوق امانات

به شما توصيه مي شود پول و مدارك مهم يا اشياي قيمتي خود را در داخل صندوق ( SAFE BOX ) اتاق خود بگذاريد ، در غير اينصورت هتل هيچ گونه مسئوليتي در قبال اشياء گمشده شما نخواهد داشت . در مورد استفاده و باز و بسته كردن صندوق ( SAFE BOX ) مي توانيد از راهنماي تور خود كمك بگيريد.

نکات ضروری سفر (بخش اول)

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات