غذاهای کریسمس در سرتاسر دنیا

6 سال پیش 0 دیدگاه

لویی ششم اگر برای خوردن غذای کریسمس، سر میز شام سوئدی های معاصر حاضر می شد مطمئنا لقب "پرخورترین" را با ادای احترام، به آن ها تقدیم می کرد!  

غذاهاي كريسمس در سرتاسر دنيا


منبع: Bluerose

نكته
غذاهاي كريسمس در سرتاسر دنيا، بسيار متفاوت و اغلب جذاب هستند. اما يك مورد مشترك در تمام آن‌ها وجود دارد: پرخوري! به حدي كه ديگر قادر به تكان خوردن نباشيم و آرزو كنيم كاش كمتر شكمو بوديم! گردهم‌آيي‌هايي مانند شب يلدا، عيد و سال نوي ميلادي، هميشه با خوردن خوراكي‌هاي خوشمزه همراه بوده و آن‌ها كه به غذا علاقه دارند، استقبال بسياري از اين مناسبت‌ها مي‌كنند. از نوشيدني «اگ ناگ» (نوعي نوشيدني با تركيبي از تخم مرغ) گرفته تا كيك‌هايي بسيار لذيذ، در ليست غذاها و نوشيدني‌هايي قرار دارد كه حتي زماني كه ميل به غذا خوردن نداريد، شما را به هوس مي‌اندازد.

غذاهای-کریسمس-در-سرتاسر-دنیا

1. سوئد
هرچه بيشتر، بهتر! اين شعار سوئدي‌ها است زماني كه صحبت از «جولبُرد» سوئدي يا «ميز كريسمس» به ميان مي‌آيد. ميز شام سوئدي‌ها را گوشت كريسمس يا گوشت يول آبپز شده مي‌آرايد و در كنار آن، تخم مرغ و خرده‌هاي نان به همراه سس خردل سرو مي‌شود. فراموش نكنيد كه در كنار اين غذا، اندكي Dopp I grytan نيز بخوريد. تكه‌اي نان، آغشته شده به مايع گوشت با طعمي بسيار لذيذ. اگر به اين تركيب، ماهي سفيد آبپز شده نيز اضافه كنيد فوق‌العاده خواهد شد.

غذاهای-کریسمس-در-سرتاسر-دنیا

2. پورتو ريكو
براي تداركات شب سال نو، ساكنين پرتوريكو در حال پختن خوك برشته، آرزو مي‌كنند كاش در مكاني ديگر بودند تا بوقلموني را در فر گذاشته و چند ساعت بعد، غذايي لذيذ و بي‌دردسر بر سر سفره باشد زيرا پختن اين غذا نياز به مراقبت مداوم دارد. اما با ميل كردن آن، خستگي پخت غذا از تن‌شان خارج مي‌شود. گرچه در باورهاي مسلمانان، خوردن گوشت خوك، حرام است، اما در پورتوريكو، از آغاز سال جديد با ميل كردن چنين گوشتي استقبال مي‌كنند.

غذاهای-کریسمس-در-سرتاسر-دنیا

3. پرتغال
اگر عاشق شيريني هستيد، سال نوي ميلادي را با تور پرتغال، در اين كشور بگذرانيد. گرچه وعده‌ي غذاي اصلي در اين شب، «ماهي روغن» و سيب زميني آبپز شده است، اما آنچه شب كريسمس را براي پرتغالي‌ها جذاب مي‌كند، شيريني‌‌هايي است كه كنار آن سرو مي‌شود. به عنوان مثال، شيريني‌اي دارند كه تركيبي شيرين از مغزهاي خوراكي، عسل و كشمش است. شيريني اصلي آن‌ها، كيكي به نام «بولو رِي» (Bolo Rei) است، كيكي شاهانه كه لذت غذايي كه نوش جان كرده‌ايد، دو چندان مي‌كند.

غذاهای-کریسمس-در-سرتاسر-دنیا

4. ژاپن
مرغ سوخاري كنتاكي در اكثر كشورها طرفداران بسياري دارد و آن‌ها نيز از مشتريان خود استقبال مي‌كنند. در سال 1974، كي اف سي كمپيني به نام «مرغ كريسمس» در ژاپن راه انداخت و ايده‌ي آن از اينجا آمد كه عده‌اي كه قادر به تهيه‌ي بوقلمون نبودند، درخواست ظرف‌هاي مرغ داشتند. اكنون كي اف سي به قدري در دوران كريسمس شلوغ‌تر از حالت عادي مي‌شود كه بايد سفارش خود را از چندين هفته پيش از كريسمس ثبت كنيد. اگر با تور ژاپن در حال گذراندن اوقات فراغت خود در كريسمس هستيد، مرغ كريسمس در كي اف سي، بهترين انتخاب شب سال نو خواهد بود.

غذاهای-کریسمس-در-سرتاسر-دنیا

5. اروپاي شرقي
بهترين مقصد براي گردشگران گياه‌خوار در كريسمس، تور اروپا است! ليتواني، لهستان و اوكراين، 12 غذاي سنتي بسيار جذاب براي كريسمس تهيه مي‌كنند تا در شب سال نو، كنار خانواده نوش جان كنند. شايد جالب باشد بدانيد كه پيشتر، اغلب اين غذاها گياهي بود زيرا ارتدوكسي‌ها بنا به سنت‌هاي پيشين خود، قبل از تولد حضرت مسيح روزه مي‌گرفتند. البته اين روزه، شامل حذف گوشت، تخم مرغ و شير بود. البته اين روزه هنوز هم رواج دارد اما نه به شدت سابق! بنابراين شايد در برخي خانه‌ها، كنار غذاهاي گياهي، غذاهاي گوشتي يا تخم مرغ و شير نيز مشاهده كنيد. رسوم بسياري وجود دارد كه در كنار غذاها، بايد رعايت شود. اكثر اين رسوم، بسيار قديمي هستند. از نان‌هاي كريسمس گرفته تا ريختن علف خشك روي ميز به عنوان يادبودي از تولد حضرت عيسي مسيح يا باروري در سال جديد. فقط فراموش نكنيد كه از تمام غذاها امتحان كنيد؛ وگرنه بنا به افسانه‌ها، در سال جديد خواهيد مُرد!

غذاهای-کریسمس-در-سرتاسر-دنیا

6. آلمان
خانه‌اي از جنس شيريني ممكن است تخيلي كودكانه به نظر برسد، اما در آلمان براي سال نو، شيريني‌اي مشابه آن توليد مي‌كنند تا سفره‌اي زيباتر داشته باشند. خانه‌اي از جنس نان زنجفيلي، ساخته شده از شكلات و شيرين‌هايي كه بر روي آن‌ها، برفي از جنس شكر وجود دارد. آن‌ها كه چندان علاقه‌اي به شيريني ندارند، مي‌توانند از «كلم كالي» موجود، ميل كنند. هر مادربزرگي در آلمان، شيوه‌اي منحصر به فرد براي تهيه كلم كالي دارد. غاز كبابي شده تزئين شده با كلم قرمز، در كنار سوپ كلم كالي سرو مي‌شود تا دقايق كنار هم بودن در شب سال نوي ميلادي را، خاطره انگيز كند. تور آلمان در زمان كريسمس، تخيلات كودكي شما را به واقعيتي جذاب تبديل مي‌كند.

غذاهای-کریسمس-در-سرتاسر-دنیا

7. نروژ
شايد براي ما ايراني‌ها جالب باشد كه نروژي‌ها در شب سال نو، چيزي شبيه كله‌پاچه مي‌خورند! سر گوسفند (سمالاهاو) غذايي است در نروژ كه براي كريسمس تهيه مي‌كنند. البته ممكن است اين غذا براي هر ذائقه‌اي خوشايند نباشد. مردم نروژ رسم دارند در كريسمس، ابتدا گوش و سپس چشم گوسفند را بخورند زيرا چرب‌ترين قسمت‌هاي سر گوسفند است. در همين حين نيز مغز گوسفند را خارج كرده و آبپز يا سرخ مي‌كنند.غذاي ديگر نروژي‌ها براي كريسمس كه عادي‌تر است، «پينه جوت» (Pinnekjøtt) يا گوشت دنده‌ي بره است كه به صورت سنتي، آن را بر روي آتشي مي‌پزند كه از شاخه‌هاي درخت غان تشكيل شده است. اگر گياه‌خوار هستيد، «مولتكرم» (Multekrem)، نوعي دسر سنتي نروژي، مي‌تواند بهترين گزينه براي شما باشد كه تركيبي از تمشك شمالي با خامه شكري است و مانند گوسفند، صورت ندارد!

غذاهای-کریسمس-در-سرتاسر-دنیا

8. يهوديان آمريكايي
چيني‌ها و يهودي‌ها، دو گروه بزرگي از جوامع دور از وطن را در قرن بيست و يكم در ايالات متحده تشكيل مي‌دهند. بنابراين شايد برايتان عجيب نباشد كه بسياري از يهوديان آمريكايي در كريسمس، درحال گشت و گذار در محله‌ي چيني‌هاي نيويورك باشند. ممكن است ديگر رستوران‌هاي شهر، بسته باشد، اما رستوران‌هاي چيني محلي، در اين شب‌ها زماني بيشتر از حد معمول باز بوده و پذيراي مهمانان، به ويژه مهاجرين هستند.همه‌ي ما با سبك غذاهاي غربي چيني آشنا هستيم، اما محبوب‌ترين غذاها، نسخه‌هاي آمريكايي شده‌ي خوراكي‌هاي آسيايي هستند كه شامل شيريني‌هاي طالع‌بيني (Fortune cookies) و «مرغ ژنرال تسو» (General Tso's chiken) است.

غذاهای-کریسمس-در-سرتاسر-دنیا

9. گرينلند
اگر بانويي هستيد كه سال نوي خود را در گرينلند مي‌گذرانيد، هرگز در شب سال نوي ميلادي، نبايد شما غذا را سرو كنيد! بر سر سفره‌ي كريسمس، اين مردان هستند كه غذا را براي بانوان سرو مي‌كنند. اين رسم جالب، سبب مي‌شود به آن بي‌انديشيد كه مگر در ديگر روزهاي سرتاسر سال، زحمت كارها بر دوش كيست كه سرو غذا توسط مردان در اين شب چنان پررنگ شده كه آن را يك رسم مي‌دانند!البته خوردن غذاهاي كريسمس در گرينلند، كار چندان ساده‌اي نيست: «ماتاك» (Mattak)، لايه‌هاي چربي نهنگ است كه زير پوست او قرار دارد. ساكنان گرينلند اين غذا را با ولع مي‌خورند. گرچه در رسم‌ها، مسئوليت سرو اين غذا در شب سال نو به عهده‌ي آقايان است، اما بانوان زحمت تهيه آن را بر عهده دارند.

غذاهای-کریسمس-در-سرتاسر-دنیا

منبع: Bluerose

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات